Loonbod NXP blijft achter bij inflatie

Verschil in bonus blijft bestaan

Door Redactie 31 oktober 2022

De inflatie is nog steeds hoog en de gevolgen worden steeds meer voelbaar voor mensen. Wij vinden dat er daarom snel een goede cao moet komen op de voor onze leden belangrijkste en meest urgente punten. Je zou denken: zo gepiept die cao, want het gaat goed met NXP. Maar het liep anders…

Loonbod NXP blijft achter inflatie

Eindelijk een eerste bod

Tijdens deze onderhandelingsronde kwam er eindelijk een eerste bod: een structurele loonsverhoging van 6,5% per 1 januari 2023. Een bod dat een opening biedt om verder te praten. Tot NXP aangaf bereid te zijn om de bonusregeling te verhogen met 2%. Concreet betekent dit dat de mensen met de hogere salarissen een bonus krijgen van 14% en de mensen met de lagere salarissen een bonus van 5%. De ene groep verbetert daarmee in koopkracht, de andere groep gaat er in koopkracht op achteruit! Een nadeel voor alle inkomensgroepen is dat het nog niet zeker is of de bonus tot uitkering komt in 2023.

Onrechtvaardige bonusregeling

Deze reactie, terwijl NXP weet dat de huidige bonusregeling door vrijwel iedereen als onrechtvaardig wordt ervaren, vinden wij onbegrijpelijk, niet uit te leggen en niet van deze tijd! Het maakt ook pijnlijk duidelijk dat als het erop aankomt, er niet echt naar mensen is geluisterd.

Wat biedt de werkgever en wat willen wij?

NXP: Structurele loonsverhoging van 6,5% in een cao van 12 maanden.

FNV: Automatische prijscompensatie (APC) om de koopkracht te behouden en een nominaal bedrag in centen om de koopkracht te verbeteren.

NXP: Bonus wordt verhoogd met 2%, verschil in groepen blijft bestaan.

FNV: Gelijke en haalbare bonus voor iedereen van 7,5%. Iedereen heeft immers bijgedragen aan de uitstekende resultaten van nu.

NXP: Aandeelhouders ontvangen opnieuw meer dividend in 2021 en 2022 (2021: 50% meer).

FNV: Fair share: naast de aandeelhouders delen ook de medewerkers mee in de recordwinst: iedereen een maandsalaris bruto netto.

NXP: Tot nu toe geen concreet voorstel om iets te doen aan werkdruk (generatiepact, verlof, werktijden, zelfroosteren, etc.)

FNV: Enkele concrete afspraken in cao om nu iets te doen aan de werkdruk (bijvoorbeeld generatiepact aantrekkelijker maken, meer dagen betaald vrij kunnen nemen vanaf bepaalde leeftijd, uitzendkrachten in dienst nemen zodat mensen niet steeds andere mensen moeten inwerken, etc.).

NXP: Tot nu toe geen bereidheid om onderzoek, studieafspraken te maken of pilot te doen tijdens looptijd nieuwe cao.

FNV: Looptijd van nieuwe cao gebruiken om in werkgroep die bestaat uit mensen van de werkvloer, vakbonden, werkgever en deskundigen onderzoek en pilot te doen resulterend in adviezen voor afspraken in de nieuwe cao.

We voeren de druk op!

Vakbonden voeren de druk op met de (stofvrije) kick-off actie 'Wij staken NOG niet'. Nog voor de volgende onderhandelingsronde op 9 november plannen we een vervolgactie met onze kadergroep en het actiecomité.

Volgend overleg

De volgende onderhandelingsronde is op 9 november.