Metaalunie uiteindelijk akkoord met onderhandelaarsakkoord cao metaal & techniek

De leden kunnen tot 30 mei stemmen over het bereikte akkoord

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 19 april 2022

FNV Metaal (evenals CNV en de Unie) is tevreden dat de Koninklijke Metaalunie (KMU), na een week bedenktijd, ook akkoord is met het vorige week, 8 april, afgesloten cao onderhandelingsresultaat met de andere werkgeversorganisaties in de Metaal & Techniek (FWT). De leden kunnen tot 30 mei stemmen over het bereikte akkoord.

FNV Metaal cao-onderhandelaar Jacqie van Stigt: 'Dat is goed nieuws voor al die ruim 140.000 hardwerkende werknemers in de metaalbewerkende bedrijven, die vanwege het plotsklapse afhaken van de Metaalunie vorige week ineens met lege handen kwamen te staan. Het woord is nu aan al onze leden, ook in de metaalbewerking, om in te stemmen met dit onderhandelingsresultaat.'

Belangrijkste resultaten akkoord:

Per 1 juli ontvangen de werknemers een eerste loonsverhoging van 42,50 euro structureel nominaal. Daarbij tevens eenmalig €382,50 ter compensatie van de gemiste cao-maanden (10/21 – 7/22). Dit wordt gevolgd door een loonsverhoging van 2,75% per 1 september, 3,25% per 1 maart 2023 en 0,6% per 1 januari 2024.
Looptijd van de nieuwe cao is 30 maanden (1/10/21 - 31/3/24). De gemiddelde loonstijging komt hierdoor uit op 3,2 %. De werknemers zien hun salaris binnen 11 maanden van nu met 7,4% stijgen.
Ook de jeugdlonen gaan er minimaal 9% op vooruit. De bedoeling is om deze op termijn op te heffen, zodat alle werknemers een vak-volwassen loon ontvangen. Verder wordt het generatiepact nu een structureel recht voor onbepaalde tijd en kunnen ouderen, dankzij een zware beroepenregeling, 3 jaar voor hun pensioenleeftijd stoppen met werken. De komende tijd wordt dit cao-onderhandelingsresultaat ter goedkeuring voorgelegd aan de leden van de bonden.

De cao Metaal en Techniek is met bijna 320.000 werknemers en bijna 28.000 werkgevers een van de grootste cao’s in de marktsector. De cao bestrijkt technische installatiebedrijven, metaalbewerkingsbedrijven, isolatiebedrijven, carrosseriebedrijven en de goud- en zilvernijverheid. De vorige cao Metaal & Techniek liep op 1 oktober 2021 af.

Bekijk de hoofdpunten uit het akkoord