Werkgever trapt af met veel verslechteringen en weinig verbeteringen

Tata Steel

Door Redactie 3 maart 2022

Op woensdag 2 maart zijn we gestart met de inhoudelijke onderhandelingen over een nieuwe cao Tata Steel. We hebben tijdens deze eerste echte onderhandelingsronde het in het bijzonder gehad over de voorstellen rondom het generatiepact en het thema flexibele werktijden. De volgende onderhandelingsronde is 9 maart.

Start onderhandelingen Tata Steel

Generatiepact

Bij het generatiepact is de insteek van FNV continuering van de huidige regelingen plus het zelf kunnen beslissen op welk moment je als deelnemer instapt. De werkgever heeft daarentegen gekozen voor versobering van de huidige afspraken. Die versobering houdt in: extra voorwaarden om gebruik te kunnen maken van het generatiepact, verkorten van de maximale periode van deelname aan het generatiepact en volledige uitsluiting van medewerkers met een leidinggevende functie.

Hard gelag

Dat is een hard gelag voor vele werknemers die juist nu met het generatiepact in zicht, gezond en vitaal de eindstreep van hun carrière bij Tata Steel willen halen. We hebben dan ook duidelijk aangegeven verrast te zijn over deze set aan voorstellen en doorgevraagd wat nu de achterliggende informatie en motivatie is voor deze voorstellen. De werkgever heeft beloofd deze informatie zo snel mogelijk te delen met de vakverenigingen, zodat we daarover een gezonde discussie kunnen voeren.

Flexibele werktijden

De voorstellen van de werkgever over het thema flexibele werktijden zijn gericht op het deels flexibel kunnen werken en thuiswerken voor collega’s in kantoor- en dagdienst voor wie dat mogelijk is. Opvallend is dat de werkgever stelt dat medewerkers die thuiswerken minder verlof opnemen, wat daardoor bijdraagt aan verlofsparen. Een ongewenst effect volgens de werkgever, die daarom versoberingen voorstelt ten opzichte van eerdere proeven met flexibel werken. Daarom spreken we ook over deels flexibel kunnen werken, omdat ook de goedkeuring van een leidinggevende als voorwaarde wordt gesteld: het is dus geen recht voor de werknemers!

Volgende onderhandelingsronde

Al met al was dit een onderhandelingsronde die vooral in het teken stond van versoberingen, voorgesteld door Tata Steel. We zullen dan ook tijdens de volgende onderhandelingsronde (op woensdag 9 maart) op basis van de informatie die we ontvangen kritisch door blijven vragen en onze eigen agendapunten nadrukkelijk op tafel leggen, te beginnen met inkomensontwikkeling, loon en werkdruk en onderbezetting.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.