Loonbod Tata Steel schokkend en schofferend

Werkgever legt rekening inflatie neer bij werknemers

Door Redactie 18 maart 2022

Tata Steel heeft in de 2e onderhandelingsronde een loonbod op tafel gelegd: 1,3% plus € 60 bruto per maand. Wij vinden dit loonbod schokkend en schofferend. In tijden van recordwinsten vindt jullie werkgever de inflatie van de grondstoffen belangrijker dan het waarderen van de medewerkers!

Loonbod Tata Steel schokkend en schofferend

Koopkrachtverlies

Het schamele loonbod van Tata Steel kwam samen met de mededeling dat de door ons gewenste Automatische Prijs Compensatie (APC) absoluut niet door het bedrijf ingevoerd zal worden. Terwijl het loonbod nu al een koopkrachtverlies van zo’n 3% geeft met de huidige inflatiecijfers (die ook nog eens elke maand omhoog schieten). De reden van de werkgever: 'Ook wij als bedrijf hebben te maken met inflatie, bijvoorbeeld van de grondstoffen.' En dat zegt jullie werkgever in tijden waarin recordwinsten worden gemaakt!

Zet recordwinsten in voor waardering werknemers

De FNV vindt het onacceptabel dat de rekening van de hoge inflatie neergelegd wordt bij de werknemers. Dat hebben we heel duidelijk gemaakt en toegelicht: de APC zorgt voor koopkrachtbehoud in deze moeilijke tijden en biedt rust binnen het bedrijf. Met het afspreken van APC kan Tata Steel een duidelijk signaal afgeven richting de werknemers dat de recordwinsten allereerst worden ingezet voor waardering van en investering in de werknemers.

Koopkrachtverbetering en jeugdlonen

Voor koopkrachtverbetering gaan we als FNV voor een vast bedrag per maand voor iedereen, want een brood en een liter benzine is voor iedereen even duur. Een lichtpuntje: Tata Steel is akkoord met het afschaffen van de jeugdlonen voor de 18-jarigen.

Andere onderwerpen

Naast het loon kwamen deze onderwerpen aan bod:

• Toelichting van Tata Steel waarom het Generatiepact volgens hen versoberd zou moeten worden
  • Verlaging werkdruk (Tarra ploegendiensten)
  • Invoering van een flexibel dag/kantoordienstrooster op basis van 37 uur

Hoe gaan we verder?

We hebben Tata Steel duidelijk gemaakt dat dit loonbod onacceptabel is. We gaan nu actief de werkvloer op om onze achterban te informeren. Woensdag 30 maart is de 3e onderhandelingsronde.

Wat zijn ook alweer onze belangrijkste eisen?

• Automatische Prijs Compensatie plus €150 bruto per maand
  • Verlagen van de werkdruk door een realistische Tarra
  • Verlenging van het Generatiepact

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.