Werknemers VDL Nedcar protesteren uit angst verlies werk

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 31 januari 2022

Zonder de uitbreiding van VDL Nedcar lopen de 4200 werknemers van het bedrijf risico hun werk in 2024 te verliezen. Ron Peters, bestuurder FNV Metaal: ‘In 2024 stopt het contract met BMW namelijk. Deze fabrieksuitbreiding is noodzakelijk om een deal te kunnen sluiten met een zeer kansrijke potentiële nieuwe klant, het Amerikaanse bedrijf Rivian.’

De werknemers maken zich grote zorgen over de toekomst van het bedrijf. Peters: ‘Het is belangrijk dat zij ook kunnen vertellen wat dit voor hen betekent. Daarom organiseren we morgen op verzoek van onze leden twee korte manifestaties.’

Zorgen medewerkers

FNV Metaal zal kort stilstaan bij de ontwikkelingen en de zorgen uitspreken die de medewerkers hebben als de kap van het bos niet doorgaat.’ Peters: ‘We begrijpen dat mensen zich zorgen maken over de kap van een deel van het Sterrenbos, maar wij weten ook zeker dat er daarna nieuwe bomen geplant zullen worden.’

Manifestaties

1e manifestatie: 13.45 uur (FAS/MLC)
2e manifestatie: 14.45 uur (FAS/MLC)
Locatie: Voor de ingang van het hoofdgebouw aan de Doctor Hub van Doorneweg 1, 6121 RD Born

Aanvulling naar aanleiding van vragen over deze actie:

De vakbondsleden van FNV Metaal, CNV Vakmensen, ACV en ABBV hebben hun vakbondsbestuurders gevraagd om aandacht te vragen voor hun zorgen over de toekomst van hun banen en inkomen, FNV staat voor de werkzekerheid van werknemers, maar is niet principieel vóór de kap van het Sterrebos. VDL-NedCar gaf na vragen van medewerkers en vakbonden aan dat andere scenario’s niet mogelijk waren. VDL-NedCar heeft toegezegd een ruime groencompensatie te doen voor eventueel gekapte bomen. Daarom heeft FNV Metaal besloten op het verzoek van haar leden in te gaan.

Tegelijkertijd begrijpen wij ook de zorgen van de actievoerders in het Sterrebos. We betreuren het dan ook dat milieuactivisten en medewerkers in de beeldvorming tegenover elkaar staan, want beiden groepen hebben zorgen die mogen worden gehoord; behoud van natuur en behoud van banen.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.