Jij mag stemmen!

Over het principeakkoord cao Tankstations en Wasbedrijven

Door Redactie 17 januari 2022

Op 13 januari 2022 hebben de werkgevers en vakbonden een principeakkoord bereikt over de nieuwe cao voor de Tankstations en Wasbedrijven. Onze leden bepalen of dit principeakkoord definitief kan worden. Je kunt stemmen tot en met 3 februari.

Wat is afgesproken in het principeakkoord?

Looptijd

De cao voor Tankstations en Wasbedrijven loopt van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2023 (24 maanden). De cao eindigt op 31 december 2023 zonder dat opzegging vereist is.

Inkomen

Tijdens de looptijd van de cao krijg je 2x loonsverhoging.

• Op 1 februari 2022: € 90 loonsverhoging over het feitelijke salaris en de salaristabellen
  • Op 1 maart 2023: € 90 loonsverhoging over het feitelijke salaris en de salaristabellen

Dit is gemiddeld genomen een structurele loonsverhoging van 4,3% per jaar. De afgesproken loonsverhoging is aanzienlijk hoger dan de inflatie. Dat betekent dat je met het beschikbare inkomen meer dingen kan betalen dan voorheen.

Dit zijn de nieuwe salaristabellen

Lonen per 1 februari 2022

Leeftijd 1 (WML) 2 3 4 5
15 € 517,50 € 850,-
16 € 595,15 € 920,-
17 € 681,40 € 999,-
18 € 862,50 € 1095,-
19 € 1035,- € 1223,-
20 € 1380,- € 1797,- € 1813,- € 2050,-
21 en ouder € 1725,- € 1989,- € 2099,- € 2273,- € 2422,-

Lonen per 1 maart 2023

Leeftijd 1 (WML) 2 3 4 5
15 € 517,50 € 940,-
16 € 595,15 € 1010,-
17 € 681,40 € 1089,-
18 € 862,50 € 1185,-
19 € 1035,- € 1313,-
20 € 1380,- € 1887,- € 1903,- € 2140,-
21 en ouder € 1725,- € 2079,- € 2189,- € 2363,- € 2512,-

WML is het wettelijk minimumloon. Dit bedrag wordt door de overheid vastgesteld. Het WML in 2023 is nu nog niet bekend.

RVU (regeling vervroegd uittreden)

Vakbonden en werkgevers gaan begin 2022 onderzoeken of en op welke manier werknemers eerder kunnen stoppen met werken. Het pensioenakkoord (uit 2019) biedt namelijk de mogelijkheid om werknemers met een zwaar beroep 3 jaar voor de AOW-gerechtigde leeftijd te kunnen laten uittreden met een bruto uitkering van € 1.874 bruto per maand (dit bedrag geldt in 2022).

Generatiepact

Vakbonden en werkgevers zijn positief over de resultaten van de pilot rondom het Generatiepact Tankstations en Wasbedrijven. We gaan de pilot daarom omzetten in een vaste cao-regeling. Het reglement en de spelregels (zie bijlage van de cao) blijven ongewijzigd.

Duuzame inzetbaarheid

Je kunt aanspraak maken op één ‘duurzame inzetbaarheidsdag’ per kalenderjaar. Deze dag mag je naar eigen inzicht gebruiken voor opleiding, loopbaanontwikkeling of -coaching of aan gezondheid. Plan de dag tijdig en in overleg met je werkgever. Let op: deze dag komt bovenop de al bestaande opleidingsdag.

Imago branche

We hebben afgesproken in de komende periode te werken aan een update van de cao. Doel is om de cao daar waar mogelijk aantrekkelijker te maken voor werkgevers en werknemers en zo bij te dragen aan een positief imago van de tank- en wasbranche. De onderwerpen die we daarbij bespreken zijn onder andere: actualisering functiegebouw, reiskostenvergoeding, duurzame inzetbaarheid en de wachtdag bij ziekte.

Redactie cao-teksten

Er zullen een paar tekstuele aanpassingen gedaan worden om de Algemeen Verbindend Verklaring te verkrijgen.

Stem nu, jouw mening telt!

We zijn tevreden over dit akkoord. Er is een prima loonafspraak, de loonsverhoging is meer dan de inflatie. Daarom legt de FNV Metaal cao-commissie dit principeakkoord met een positief advies aan je voor. Uiteraard hebben jullie het laatste woord: het principeakkoord wordt pas definitief als de leden van FNV Metaal ermee instemmen.

Stemmen kan tot en met 3 februari 2022. Je hebt hiervoor je lidmaatschapsnummer nodig.

Naar het stemformulier

Heb je vragen of opmerkingen?

Hebben jij en jouw collega’s behoefte aan een toelichting op je werkplek? Laat het ons dan op tijd weten, zodat we een bijeenkomst kunnen organiseren op jouw werkplek.

Of mail je vragen of opmerkingen naar: murat.sekercan@fnv.nl

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.