Kamer aan zet na keuze Tata Steel voor groen plan FNV

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 15 september 2021

De Tweede Kamer is aan zet nu Tata Steel heeft gekozen om het staalbedrijf te verduurzamen volgens het plan Groen Staal van de FNV. Dat stelt de vakbond in een eerste reactie op de aankondiging van Tata Steel over de vergroening van het bedrijf.

Vandaag meldt het staalbedrijf niet langer vast te houden aan het afvangen en in de grond stoppen van de CO2 die het bedrijf uitstoot (CCS). Cihan Lacin, bestuurder FNV Metaal: ‘De subsidie die Tata aan wilde vragen voor CCS is nu niet meer nodig. De Tweede Kamer moet nu zorgen dat die subsidie ook kan worden ingezet voor andere en in dit geval betere vergroeningsplannen.’

Enige juiste weg

In het FNV-plan wordt het huidige productieproces op kolen en grijze stroom stapsgewijs binnen vijf jaar voor een groot deel vervangen door een productieproces op groene stroom, aardgas en later ook waterstof. Dat zorgt voor fors minder uitstoot van CO2 en fijnstof. ‘De keuze die Tata Steel vandaag heeft aangekondigd voor dit groene FNV-plan, is de enige juiste richting voor het bedrijf, de medewerkers, de omgeving en het klimaat’, aldus Lacin.

Haalbaarheid

Vorige week waren zo’n 200 medewerkers van Tata Steel in Den Haag. Zij overhandigden aan Tweede Kamer leden een tussenrapportage van adviesbureau Roland Berger naar de technische en financiĆ«le haalbaarheid van het plan. In het rapport staat dat het FNV-plan technisch haalbaar is. In het najaar komt het hele rapport uit, dan wordt ook meer duidelijk over de financiĆ«le haalbaarheid.

Lees hier onze brief aan de Tweede Kamer.