Wilde staking bij metalektrobedrijven in Nijmegen

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 27 mei 2021

Bij Hyster-Yale is vandaag, aan het begin van de middag, een wilde staking uitgebroken. Dat gebeurde nadat de directie van Hyster-Yale weigerde naar buiten te komen voor een ludieke actie om aandacht te vragen voor een nieuwe cao Metalektro.

Medewerkers van Royal Smit Transformatoren en Lincoln Smitweld hebben uit solidariteit ook het werk neergelegd.

In de kou gezet

FNV Metaal wilde samen met medewerkers zakjes chips uitdelen aan de directie, een knipoog naar het tekort in de sector aan computerchips. Lucy Lamers, bestuurder FNV Metaal: ‘Medewerkers voelden zich al in de kou gezet door werkgevers die blijven weigeren met een eerlijke cao te komen. En nu helemaal. We komen notabene een traktatie brengen en dan nog vinden ze hun mensen niet belangrijk genoeg om even uit hun ivoren toren te komen.’

Nieuwe cao

Vakbonden en werkgevers zijn sinds september in gesprek over een nieuwe cao Metalektro. Tot nu toe bieden de werkgevers een loonsverhoging van 2,25 procent over twee jaar. Dat is ongeveer 1,1 procent per jaar. Ook over een betere werk-priv├ębalans en eerder stoppen met werken is geen overeenstemming tussen bonden en werkgevers.

Eerlijke deel

FNV eist daarnaast meer zekerheid voor flexwerkers, bijvoorbeeld door ze na een jaar een vast contract te geven. En de vakbond wil dat de lagere salarisschaal voor jongeren verdwijnt, zodat ze sneller meer kunnen gaan verdienen in de metaal. Lamers: ‘We vragen doodnormale zaken, geen gouden bergen. Over het jaar 2020 heeft het merendeel van de metalektrobedrijven goed gedraaid. Daarom willen wij ons eerlijke deel.’

160.000 mensen

De Metalektro is een van de grootste sectoren van het land. Onder de cao vallen 160.000 mensen die werken bij ongeveer 1000 bedrijven als IHC, Damen, Thyssen-Krupp, Fokker, DAF, VDL, ASML, Stork, Siemens en Scania.