Medewerkers uit drie sectoren leggen gezamenlijk het werk neer

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 30 april 2021

Medewerkers uit de supermarktsector, metalektro en transport & logistiek leggen vrijdag 30 april in de regio Nijmegen gezamenlijk voor 24 uur het werk neer. Met een grote colonne auto’s trekken ze door de stad en langs distributiecentra.

Lucy Lamers, bestuurder FNV Metaal: ‘Het is in alle drie de sectoren hetzelfde: het gaat goed met de meeste bedrijven en toch laten de werkgevers het afweten als medewerkers vragen om een eerlijke cao.’

Lange colonne

Vrijdagochtend verzamelden stakers uit de drie sectoren in personenauto’s aan de rand van Nijmegen. Van daaruit ging het in een lange colonne naar Oosterhout, waar een aantal grote distributiecentra zitten, onder andere van Albert Heijn en Lidl. ’s Middags gaan de stakers in kleine groepjes bezoekers van supermarkten in Nijmegen om steun vragen. Alles gebeurt coronaproof.

Solidair

Dat drie sectoren een gezamenlijke actie houden, komt niet vaak voor. Abdelilah Laoukili, consulent FNV Transport & Logistiek: ‘In alle drie de sectoren liggen de cao-onderhandelingen helemaal stil en zijn stakingsacties nodig om de werkgevers uit hun ivoren torens te laten komen. Op deze manier laten we zien dat we solidair met z’n allen de strijd voeren.’

Cao-besprekingen

In de cao-besprekingen gaat het in alle drie de sectoren in ieder geval om eerlijk loon, minder flexwerken en specifieke voorwaarden voor bepaalde leeftijdscategorieën. Michiel Al, bestuurder FNV Handel: ‘Het gaat in de supermarkten om een fatsoenlijke loonsverhoging en het behoud van de toeslag voor werk op de zondag, en ook om de mogelijkheid eerder te kunnen stoppen met werken.’ Onder deze drie grootste cao’s van het land vallen in totaal ruim 600.000 medewerkers.

Misbruiken

Volgens FNV misbruiken de werkgevers de coronacrisis te vaak door zich erachter te verschuilen. Lamers: ‘De meeste van de bedrijven in deze drie sectoren hebben weinig tot geen last van de coronacrisis. Sterker nog, juist door de coronacrisis gaat het vaak hartstikke goed, kijk maar naar bijvoorbeeld de supermarkten. Medewerkers moeten daarvan meeprofiteren en niet zoals nu in de kou worden gezet.’