Driehonderd stakers veroorzaken file in Leeuwarden

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 28 april 2021

Zo’n driehonderd stakers hebben vandaag in Leeuwarden voor file gezorgd. De stakers uit de metalektro willen met hun acties zorgen voor een betere cao. Wilma Nieveen, bestuurder FNV Metaal: ‘Met deze grote opkomst laten de medewerkers zien dat het ze serieus is. De tijd is nu echt gekomen dat werkgevers gaan bewegen.’

De vakbond krijgt steeds meer signalen dat werkgevers de medewerkers proberen te overtuigen niet meer te staken. ‘Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Wij roepen werkgevers op hun bestuur bij de FME onder druk te zetten om met een eerlijke en moderne cao te komen. Dat medewerkers onder druk worden gezet, laat wel zien dat werkgevers het zat worden. Dus hopelijk komt er snel een doorbraak’, aldus Nieveen.

Estafettestakingen

Vandaag is gestaakt bij onder meer Stertil in Kootstertille, Trivium in Leeuwarden en Meijer Metal in St. Jacobiparochie. In totaal wordt vandaag en morgen bij elf bedrijven het werk neergelegd. De stakingen zijn onderdeel van landelijke estafettestakingen, die in januari begonnen. Tot nu toe hebben duizenden stakers zich ingeschreven. Dat gebeurt voor het eerst in staakstraten waar de stakers met de auto doorheen rijden. Door corona zijn er geen grote stakingsbijeenkomsten.

Geen overeenstemming

Vakbonden en werkgevers zijn sinds september in gesprek over een nieuwe cao Metalektro. De werkgevers bieden tot nu toe een loonsverhoging van omgerekend 1,1 procent per jaar. Ook is er geen overeenstemming over maatregelen voor een betere werk-privébalans en voor eerder stoppen met werken. FNV wil daarnaast meer zekerheid voor flexwerkers, bijvoorbeeld door ze na een jaar een vast contract te geven. En de vakbond wil dat de lagere salarisschaal voor jongeren verdwijnt.

160.000 mensen

De Metalektro is een van de grootste sectoren van het land. Onder de cao vallen 160.000 mensen die werken bij ongeveer 1000 bedrijven als Thyssen Krupp, Fokker, DAF, VDL, ASML, Stork, Siemens en Scania.