Vijfde stakingsweek metalektro start met stoet van Thialf naar Abe Lenstra Stadion

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 11 februari 2021

De estafettestakingen in de metalektro gaan maandag de vijfde week in met een stoet auto’s van het Thialfstadion naar het Abe Lenstra Stadion. Werknemers van de Accell fietsenfabrieken in Heerenveen zijn opgeroepen om te verzamelen om 8.15 uur. De stakingen zijn gericht tegen de opstelling van werkgeversorganisatie FME in de onderhandelingen over een nieuwe cao.

Masja Zwart, bestuurder FNV Metaal: ‘Werknemers vinden het onbegrijpelijk dat de werkgevers zich zo star opstellen. Dat getuigt van weinig respect voor hun harde werken.’

Tot nu toe is al tien dagen gestaakt bij meer dan twintig bedrijven. Maandag wordt voor 48 uur het werk neergelegd bij Accell, fabrikant van Batavus- en Kogafietsen. Ook medewerkers van DEJONG in Gorredijk leggen 48 uur het werk neer. Bij Quadient Technologies en BD Kiestra in Drachten wordt 24 uur gestaakt. Tristan Westra, bestuurder CNV Vakmensen: ‘De stakingen organiseren we vanwege corona in staakstraten, zonder bijeenkomsten en speeches. Anders dan anders dus, maar de stakingsbereidheid is er niet minder om.’

Vermindering koopkracht

Vakbonden en werkgevers zijn sinds september in gesprek over een nieuwe cao Metalektro. Tot nu toe bieden de werkgevers een loonsverhoging van 2,25 procent over twee jaar. Dat is ongeveer 1,1 procent per jaar. ‘Een moderne cao is nodig in deze sector. Een sector waarin bedrijven door de bank genomen nog steeds goed verdienen door inzet van hun werknemers. Die moeten dan dus ook overeenkomstig worden beloond’, aldus Zwart.

Geen overeenstemming

Naast loon is er geen overeenstemming over maatregelen voor een betere werk-privébalans en voor eerder stoppen met werken. FNV en CNV willen ook meer zekerheid voor flexwerkers, bijvoorbeeld door ze na een jaar een vast contract te geven. En voor jongeren willen de vakbonden dat de salarisschaal op leeftijd verdwijnt. Westra: ‘Je moet betaald worden naar het werk dat je doet en de ervaring die je hebt. En dus niet, omdat je wat jonger bent, een lager salaris krijgen.’

Estafettestakingen

De estafettestakingen begonnen in januari in Zuid-Holland en Noord-Brabant bij onder andere ASML, DAF, Fokker, Thyssen Krupp en in Overijssel bij Scania. Daarna is ook gestaakt in Drenthe, Friesland, Zeeland en Utrecht. Alle stakingen worden coronaproof georganiseerd. Stakers worden opgeroepen zich in te schrijven in een speciale staakstraat, waar ze met de auto doorheen kunnen rijden. De metalektro is een van de grootste sectoren van het land. Onder de cao vallen 160.000 mensen die werken bij bedrijven als IHC, Fokker, DAF, VDL, ASML, Stork, Siemens en Scania.