Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Vierde stakingsdag in Friesland om cao Metalektro

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 19 februari 2021

Maandag leggen medewerkers in de Metalektro in Friesland voor de vierde keer het werk neer. Ze staken voor een betere cao. Landelijk staat de teller in de Metalektro al op 18 stakingsdagen.

De stakers hekelen de opstelling van werkgeversorganisatie FME in de onderhandelingen voor een nieuwe cao. Zelfs na 18 stakingsdagen is er nog geen taal of teken ontvangen van de FME.

Wilma Nieveen, bestuurder FNV Metaal: ‘Dat tekent maar weer de harde opstelling van de FME. De medewerkers vragen echt geen gouden bergen, maar ze willen er niet in koopkracht op achteruit gaan.’

Stakend achter het stuur

Medewerkers van Meijer Metal uit Sint Jacobiparochie, Damen Shiprepair en Icon Yachts uit Harlingen en Neways uit Leeuwarden leggen maandag voor 24 uur het werk neer. De stakers uit Sint Jacobiparochie en Harlingen rijden vanaf Marssum in een colonne naar de staakstraat in Leeuwarden. ‘Stakend achter het stuur. Het symboliseert mooi dat werknemers zelf aan het stuur willen blijven zitten van hun werktijden en hoe zij hun werk op een gezonde manier kunnen blijven doen. En dat willen hun werkgevers beperken’, aldus Nieveen.

Vermindering koopkracht

Vakbonden en werkgevers zijn sinds september in gesprek over een nieuwe cao Metalektro. Tot nu toe bieden de werkgevers een loonsverhoging van 2,25 procent over twee jaar. Dat is ongeveer 1,1 procent per jaar. Tristan Westra, CNV Vakmensen: ‘Een moderne cao is nodig in deze sector. Een sector waarin bedrijven door de bank genomen nog steeds goed verdienen door de grote inzet van hun werknemers. Die moeten dan ook overeenkomstig worden beloond.’

Geen overeenstemming

Naast loon is er geen overeenstemming over maatregelen voor een betere werk-priv├ębalans en voor eerder stoppen met werken. FNV en CNV willen ook meer zekerheid voor flexwerkers, bijvoorbeeld door ze na een jaar een vast contract te geven. En voor jongeren willen de vakbonden dat de salarisschaal op leeftijd verdwijnt. Nieveen: ‘Je moet betaald worden naar het werk dat je doet en de ervaring die je hebt. En dus niet, omdat je wat jonger bent, een lager salaris krijgen.’

Estafettestakingen

De estafettestakingen begonnen in januari in Zuid-Holland en Noord-Brabant bij onder andere ASML, DAF, Fokker, Thyssen Krupp en in Overijssel bij Scania. Daarna is ook gestaakt in Drenthe, Friesland, Zeeland en Utrecht. Alle stakingen worden coronaproof georganiseerd. Stakers worden opgeroepen zich in te schrijven in een speciale staakstraat, waar ze met de auto doorheen kunnen rijden.

De Metalektro is een van de grootste sectoren van het land. Onder de cao vallen 160.000 mensen die werken bij bedrijven als IHC, Fokker, DAF, VDL, ASML, Stork, Siemens en Scania.