Donderdag opnieuw stakingen metalektro

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 26 januari 2021

Opnieuw leggen medewerkers in de metalektro voor 24 uur het werk neer. Donderdag wordt gestaakt bij Fokker in Hoogerheide, Tata Steel Nederland Tubes in Oosterhout, Parker Hannifin in Etten-Leur, VDL Steelweld in Breda en in Vlissingen bij Heerema en Damen.

De stakingen zijn een protest tegen de opstelling van werkgeversorganisatie FME in de onderhandelingen voor een nieuwe cao.

Estafette

Vorige week begon FNV met een estafette van 24- en 48-uursstakingen door het hele land, die de komende weken doorgaan. Jan Meeder, bestuurder FNV Metaal: ‘Staken in deze coronatijd is natuurlijk anders. Geen grote bijeenkomsten, maar met de auto door een Staakstraat. We merken dat de stakingsbereidheid er niet minder om is.’

Vermindering koopkracht

Vakbonden en werkgevers zijn sinds september in gesprek over een nieuwe cao Metalektro. Tot nu toe bieden de werkgevers een loonsverhoging van 2,25 procent over twee jaar. Dat is ongeveer 1,1 procent per jaar. Meeder: ‘Die loonsverhoging zorgt voor vermindering van koopkracht. Wij willen een loonsverhoging die eer doet aan de enorme inzet van de werknemers in deze sector.’

Geen overeenstemming

Naast loon is er geen overeenstemming over maatregelen voor een betere werk-privébalans en voor eerder stoppen met werken. FNV wil ook meer zekerheid voor flexwerkers, bijvoorbeeld door ze na een jaar een vast contract te geven. En voor jongeren wil FNV dat de salarisschaal op leeftijd verdwijnt. ‘Je moet betaald worden naar het werk dat je doet en de ervaring die je hebt. En dus niet, omdat je wat jonger bent, een lager salaris krijgen’, aldus Meeder.

Vorige week

Vorige week donderdag begon de stakingsestafette in Zuid-Holland en Noord-Brabant bij onder andere ASML, DAF, Fokker en Thyssen Krupp. Vrijdag werd in Overijssel gestaakt en maandag in Drenthe en Friesland. Alle stakingen worden coronaproof georganiseerd. Stakers worden opgeroepen zich in te schrijven in een speciale Staakstraat, waar ze met de auto doorheen kunnen rijden. De metalektro is een van de grootste sectoren van het land. Onder de cao vallen 160.000 mensen die werken bij bedrijven als IHC, Fokker, DAF, VDL, ASML, Stork, Siemens en Scania.