Reorganisatieplannen Nedcar

De stand van zaken

Redactie
Door Redactie 24 december 2020

Sinds 2 december hebben wij 3 formele gesprekken met de directie van VDL Nedcar gevoerd over de reorganisatieplannen voor 2021. Hoe is dat gegaan?

Directie heeft haast

Als het aan de directie ligt, willen ze snel handelen (half januari 2021). Als wij naar het proces en de afspraken kijken, dan gaat dat niet lukken. De afgelopen 3 gesprekken ging het over de algemene uitgangspunten én of er een sociaal plan gaat komen met een langere looptijd. We stonden uitvoerig stil bij de Vrijwillige Vertrek Regeling (VVR) en daar komen we nu nog niet uit. De uitgangspunten van VDL Nedcar staan ver af van de uitgangspunten van de vakbonden.

De eerste vraag in 2021

De provinciale politiek roept Nedcar op om met 20 partijen te praten over nieuwe automodellen en fabrikanten. De vakbonden hebben die informatie niet en dat is bijzonder vreemd te noemen. Als dit namelijk klopt, waarom praten we op dit moment dan over afvloeien? Kan er dan niet beter pas op de plaats gemaakt worden, zodat we arbeidskrachten kunnen behouden? Dat is dé vraag die wij begin januari 2021 als eerste op tafel gaan leggen.

Adviestraject or

De or is begonnen met de werkzaamheden voor het adviestraject. De ondernemingsraad zal beoordelen of er nut en noodzaak is. In dat proces gaan wij ons als vakbond niet mengen. Wel onderhouden wij nauw contact met de or over de voortgang. Zolang de or niet heeft geadviseerd over de reorganisatie, weten wij niet welke afspraken wij precies moeten maken.

Sociaal plan

De insteek van de vakbonden is om een sociaal plan af te sluiten dat voorziet in een aantal scenario’s:

  1. Doorwerken tot einde 2023 voor BMW met aflopende aantallen.
  2. Doorwerken na 2023 met opstart voor een nieuwe OEM.
  3. Sluiting van de fabriek als het onverwacht allemaal niet mocht lukken.
  4. Misschien andere mogelijkheden die eerder nog niet zijn besproken.

Langs deze meetlat leggen wij een sociaal plan. De medewerkers die begin 2021 hun baan gaan verliezen zijn voor ons dezelfde medewerkers die in een eventueel later stadium hun baan verliezen. Deze mogelijkheden zijn door ons met de BGA (kadergroep FNV) besproken en die bevestigen deze vertrekpunten. Wij denken dat jullie het hiermee eens zijn.

Niet eens over de voorwaarden

De onderhandelingen verlopen in een goede sfeer, maar we zijn het nog lang niet eens over de voorwaarden die we met elkaar moeten afspreken. VDL Nedcar wil vasthouden aan een ‘magere’ vrijwillige vertrekregeling. Wij denken dat weinig medewerkers daar gebruik van gaan maken. Ook hebben wij gemerkt dat er nog steeds vaststellingsovereenkomsten (VSO’s) worden gesloten op individueel niveau. Dat is natuurlijk aan de individuele medewerkers die dat aangaat om dat te beoordelen.

Let op: laat een VSO altijd toetsen door je vakbond, om te voorkomen dat er ‘gekke dingen’ in staan.

Uitgangspunten

Er zijn een aantal uitgangspunten geformuleerd waarover wij het in beginsel wel eens worden. Dan moet je vooral denken aan begeleiding naar ander werk, outplacement, doorlenen naar andere VDL-bedrijven etcera. Waar we nog niet echt over gesproken hebben is onder welke voorwaarden dat dan gaat gebeuren. Denk hierbij aan reisafstanden, passende functies enzovoort. Daar moeten we nog uitvoeriger met de directie over spreken.

Uitzendkracht en transitievergoeding

In de komende reorganisatie zit een hele grote groep uitzendkrachten. Als uitzendkracht heb je bij einde van je contract gewoon recht op de wettelijke transitievergoeding. Maar er is een uitzendbureau dat heel vreemde opvattingen heeft over de transitievergoeding. Dat stelt namelijk een voorwaarde dat je een nieuwe opdracht moet accepteren met een reistijd van 75 km. Dat staat nergens opgeschreven en al helemaal niet in de ABU-cao (van uitzendkrachten). Wij hebben dat in ieder geval niet kunnen vinden. Wij hebben VDL Nedcar hiermee geconfronteerd. Het management gaf aan dat deze informatie nieuw is en dat zij het betreffende uitzendbureau hierover vragen gaan stellen.

Wij houden dit in de gaten en als het nodig is, spreken we het betreffende uitzendbureau aan op de rechten van uitzendkrachten.

Ultimatum cao Metalektro verlopen

Over het onderhandelingsproces voor een nieuwe cao Metalektro: de werkgevers hebben het ultimatum laten verlopen en daarmee is de weg vrij voor acties. De lockdown tot 19 januari maakt het actievoeren wel moeilijker. Op dit moment beraden wij ons op actievormen die wel kunnen en mogen. Wij blijven daarover in nauw contact met de kaderleden binnen VDL Nedcar. Zodra er iets meer bekend is over de plannen, dan informeren wij jullie.

Veilig actievoeren

Bij DAF is het initiatief genomen om bij de vakbondsleiding aan te dringen op het vrijgeven van actievormen in dit proces. De BGA (kadergroep FNV) van VDL Nedcar heeft zich bij dit initiatief aangesloten. De kaderleden willen dat actievoeren mogelijk moet zijn, ook in coronatijd. Er zijn veilige manieren van actievoeren te bedenken en de kaderleden willen deze optimaal benutten. Want naast het cao-conflict hebben we ook te maken met voortslepende onderhandelingen over een sociaal plan. Er zal dus zeker actiegevoerd moeten worden voor de cao, maar waarschijnlijk ook voor het sociaal plan!

Hoe verder

Wij praten in de 1e week van januari verder en hopen dan concrete vooruitgang te boeken.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.