Sinds 2 december hebben wij 3 formele gesprekken met de directie van VDL Nedcar gevoerd over de reorganisatieplannen voor 2021. Hoe is dat gegaan?
Als het aan de directie ligt, willen ze snel handelen (half januari 2021). Als wij naar het proces en de afspraken kijken, dan gaat dat niet lukken. De afgelopen 3 gesprekken ging het over de algemene uitgangspunten én of er een sociaal plan gaat komen met een langere looptijd. We stonden uitvoerig stil bij de Vrijwillige Vertrek Regeling (VVR) en daar komen we nu nog niet uit. De uitgangspunten van VDL Nedcar staan ver af van de uitgangspunten van de vakbonden.
De provinciale politiek roept Nedcar op om met 20 partijen te praten over nieuwe automodellen en fabrikanten. De vakbonden hebben die informatie niet en dat is bijzonder vreemd te noemen. Als dit namelijk klopt, waarom praten we op dit moment dan over afvloeien? Kan er dan niet beter pas op de plaats gemaakt worden, zodat we arbeidskrachten kunnen behouden? Dat is dé vraag die wij begin januari 2021 als eerste op tafel gaan leggen.
De or is begonnen met de werkzaamheden voor het adviestraject. De ondernemingsraad zal beoordelen of er nut en noodzaak is. In dat proces gaan wij ons als vakbond niet mengen. Wel onderhouden wij nauw contact met de or over de voortgang. Zolang de or niet heeft geadviseerd over de reorganisatie, weten wij niet welke afspraken wij precies moeten maken.
De insteek van de vakbonden is om een sociaal plan af te sluiten dat voorziet in een aantal scenario’s:
Langs deze meetlat leggen wij een sociaal plan. De medewerkers die begin 2021 hun baan gaan verliezen zijn voor ons dezelfde medewerkers die in een eventueel later stadium hun baan verliezen. Deze mogelijkheden zijn door ons met de BGA (kadergroep FNV) besproken en die bevestigen deze vertrekpunten. Wij denken dat jullie het hiermee eens zijn.
De onderhandelingen verlopen in een goede sfeer, maar we zijn het nog lang niet eens over de voorwaarden die we met elkaar moeten afspreken. VDL Nedcar wil vasthouden aan een ‘magere’ vrijwillige vertrekregeling. Wij denken dat weinig medewerkers daar gebruik van gaan maken. Ook hebben wij gemerkt dat er nog steeds vaststellingsovereenkomsten (VSO’s) worden gesloten op individueel niveau. Dat is natuurlijk aan de individuele medewerkers die dat aangaat om dat te beoordelen.
Let op: laat een VSO altijd toetsen door je vakbond, om te voorkomen dat er ‘gekke dingen’ in staan.
Er zijn een aantal uitgangspunten geformuleerd waarover wij het in beginsel wel eens worden. Dan moet je vooral denken aan begeleiding naar ander werk, outplacement, doorlenen naar andere VDL-bedrijven etcera. Waar we nog niet echt over gesproken hebben is onder welke voorwaarden dat dan gaat gebeuren. Denk hierbij aan reisafstanden, passende functies enzovoort. Daar moeten we nog uitvoeriger met de directie over spreken.
In de komende reorganisatie zit een hele grote groep uitzendkrachten. Als uitzendkracht heb je bij einde van je contract gewoon recht op de wettelijke transitievergoeding. Maar er is een uitzendbureau dat heel vreemde opvattingen heeft over de transitievergoeding. Dat stelt namelijk een voorwaarde dat je een nieuwe opdracht moet accepteren met een reistijd van 75 km. Dat staat nergens opgeschreven en al helemaal niet in de ABU-cao (van uitzendkrachten). Wij hebben dat in ieder geval niet kunnen vinden. Wij hebben VDL Nedcar hiermee geconfronteerd. Het management gaf aan dat deze informatie nieuw is en dat zij het betreffende uitzendbureau hierover vragen gaan stellen.
Wij houden dit in de gaten en als het nodig is, spreken we het betreffende uitzendbureau aan op de rechten van uitzendkrachten.
Over het onderhandelingsproces voor een nieuwe cao Metalektro: de werkgevers hebben het ultimatum laten verlopen en daarmee is de weg vrij voor acties. De lockdown tot 19 januari maakt het actievoeren wel moeilijker. Op dit moment beraden wij ons op actievormen die wel kunnen en mogen. Wij blijven daarover in nauw contact met de kaderleden binnen VDL Nedcar. Zodra er iets meer bekend is over de plannen, dan informeren wij jullie.
Bij DAF is het initiatief genomen om bij de vakbondsleiding aan te dringen op het vrijgeven van actievormen in dit proces. De BGA (kadergroep FNV) van VDL Nedcar heeft zich bij dit initiatief aangesloten. De kaderleden willen dat actievoeren mogelijk moet zijn, ook in coronatijd. Er zijn veilige manieren van actievoeren te bedenken en de kaderleden willen deze optimaal benutten. Want naast het cao-conflict hebben we ook te maken met voortslepende onderhandelingen over een sociaal plan. Er zal dus zeker actiegevoerd moeten worden voor de cao, maar waarschijnlijk ook voor het sociaal plan!
Wij praten in de 1e week van januari verder en hopen dan concrete vooruitgang te boeken.