Werknemers Varco overhandigen petitie voor sociaal plan

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 18 november 2020

Medewerkers van Varco in Etten-Leur overhandigen woensdag een petitie aan de directie van het bedrijf, dat onderdelen maakt voor boorplatformen. Ze eisen daarin een sociaal plan zoals dat liep tot 1 januari 2020.

Lennart Feijen, bestuurder FNV Metaal: ‘Varco gaat voor de vijfde keer in vijf jaar tijd reorganiseren. Dit terwijl de vestiging in Etten-Leur nog steeds winst maakt. De 133 overgebleven medewerkers verdienen een goed sociaal plan.’

Nieuwe reorganisatie

In september kondigde het bedrijf de nieuwe reorganisatie aan. In oktober liet de directie weten dat het sociaal plan, dat tot en met 2019 gold, niet meer terug zou komen. In plaats daarvan wil de directie een soberder sociaal plan invoeren. ‘De medewerkers zijn daar zeer teleurgesteld over. Zij hebben het bedrijf door alle reorganisaties geloosd en nu krijgen ze te horen dat ze blij mogen zijn dat ze nog een baan hebben’, aldus Feijen.

Petitie

Met de petitie, die ruim honderd keer is ondertekend, eisen de medewerkers dat de directie hun signaal serieus neemt en met de FNV om de tafel gaat om het sociaal plan van vorig jaar te reactiveren voor een periode van vijf jaar.