Akkoord op sociaal plan bij grasmaaierfabrikant Roberine na ultimatum

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 23 november 2020

De leden van FNV die bij grasmaaierfabrikant Roberine in Enschede werken, zijn akkoord met het sociaal plan dat de vakbond en het bedrijf overeen zijn gekomen.

Agnes van der Schuur, bestuurder FNV Metaal: ‘De sluiting van de fabriek in Enschede is hoogstwaarschijnlijk niet te voorkomen, maar er ligt nu wel een sociaal plan dat vele malen beter is dan wat de werkgever aanvankelijk wilde afspreken.’

Ultimatum

Begin deze maand stuurde FNV het moederbedrijf van Roberine, DPC, een ultimatum om tot een beter sociaal plan te komen. De grasmaaierfabrikant ging daar niet op in. Vrijwel alle werknemers van Roberine zijn lid van FNV en spraken zich unaniem uit voor het voeren van acties. Op 18 november zou een groep medewerkers het werk neerleggen. ‘Op dat moment kwam er toch beweging vanuit de kant van de werkgever. Door de dreiging van acties ligt er nu een mooi resultaat. Het blijkt maar weer dat vakbondsmacht heel belangrijk is’, aldus Van der Schuur.

Acties gestaakt

Nu de leden hebben ingestemd met het sociaal plan, stoppen de acties bij Roberine. Al het personeel van Roberine, 44 medewerkers in totaal, verliezen hun baan door de sluiting van de fabriek in Enschede. Zij kunnen kiezen voor een beëindigingsvergoeding die bijna 2,5 keer zoveel bedraagt als wat de werkgever aanvankelijk voorstelde. Ook is er een mogelijkheid om te kiezen voor outplacement en scholing. Verder is voorzien in een vergoeding voor juridische kosten.

Ontslagvergoeding

De wettelijke ontslagvergoeding is sinds 2020 versoberd. Van der Schuur: ‘Bij Roberine is geen sprake van een schrijnende situatie. Het werk wordt verplaatst naar andere vestigingen, omdat dit zou leiden tot minder kosten. Het bedrijf is dus enkel en alleen gericht op het maximaliseren van de winst. Het is voor ons onacceptabel als de werknemers dan genoegen zouden moeten nemen met slechts de wettelijke transitievergoeding.’

Lange dienstverbanden

Ongeveer de helft van de medewerkers is ouder dan 50 jaar, er zijn veel medewerkers met lange dienstverbanden. ‘Zij verliezen hun baan en moeten maar zien hoe ze in deze periode elders weer aan de slag komen. Daar hoort een goede compensatie tegenover te staan. Met het sociaal plan dat nu is afgesproken, kan in ieder geval een tijdelijke periode van werkloosheid financieel worden opgevangen. Daarnaast hebben de medewerkers de middelen en tijd om een outplacementtraject en scholing te volgen’, aldus Van der Schuur.