FNV naar rechter voor snelle verkiezingen ondernemingsraad ASML

'Wit-Russische praktijken in Veldhoven'

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 4 september 2020

FNV Metaal en CNV Vakmensen stappen samen naar de rechter in een zaak tegen de ondernemingsraad van ASML. Zij eisen dat de or van het hightechbedrijf uiterlijk 20 november 2020 verkiezingen organiseert. Een ultimatum van de vakbonden liep vorige week af.

Medewerkers van ASML in actie met de FNV

Frisse leden moeten oudjes vervangen

Peter Reniers, bestuurder van FNV Metaal: ‘Vreemd dat vrijwel overal waar de zittingstermijn van een or afloopt, wél netjes verkiezingen worden gehouden en bij zo’n prachtige onderneming als ASML niet. Als or heb je de wettelijke plicht om na elke zittingsperiode je werknemers een or te laten (her)kiezen. Frisse nieuwe leden vervangen de ‘oudjes’. Dat is gezond voor de or én voor het bedrijf. Maar bij ASML denken ze daar anders over, daar plaatsen ze zichzelf boven de wet. Terwijl een derde van de stoelen niet eens is gevuld, omdat veel werknemers het niet eens zijn met deze ondernemingsraad.'

Loekasjenko in Veldhoven