Brede steun leden voor akkoord Tata Steel, zorgen over toekomst blijven

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 25 augustus 2020

De FNV leden bij Tata Steel stemden vrijwel unaniem in met het onderhandelingsresultaat dat FNV heeft bereikt met Tata Steel op 3 juli jl. Het akkoord kwam tot stand na 24 dagen staken.

Met het akkoord worden gedwongen ontslagen voorkomen en komt er een gezamenlijk plan van Tata Steel en de FNV richting de Europese Ondernemersraad. Dat plan moet zorgen voor meer zelfstandigheid voor Tata Steel IJmuiden, minder bureaucratie en meer slagvaardigheid.

Roel Berghuis, FNV-bestuurder Tata Steel: ‘De brede steun van de leden voor het bereikte akkoord laat zien dat staken loont. En we hebben veel bereikt. De leden zijn gerustgesteld dat er geen gedwongen ontslagen vallen als gevolg van het Transformatieprogramma, waarmee de reorganisaties gerealiseerd moet worden. Verder bestaat een belangrijk deel van het akkoord uit de verlenging van de werkgelegenheidsgarantie met vijf jaar tot 2026 en de verlenging van het Generatiepact tot eind 2026. Het Generatiepact zorgt ervoor dat medewerkers minder uren hoeven te werken in aanloop naar hun AOW-leeftijd.’

Vertrouwen beschadigd

De betrokkenheid van de leden bij Tata Steel is groot. Ze willen graag een goede en zekere toekomst voor hun bedrijf maar daar zal volgens Berghuis wel het vertrouwen van de medewerkers in de directie voor hersteld moeten worden. Berghuis: ‘De leden zijn akkoord, maar hebben ook een duidelijk signaal afgegeven: hun zorgen over de aanhoudende onzekerheid over het voortbestaan van hun staalbedrijf in IJmuiden blijft.’

Geen onaangename verrassingen meer