Staken loont bij Tata Steel

Onderhandelingsresultaat bereikt

Door Redactie 3 juli 2020

Na 25 dagen staken ligt er een onderhandelingsresultaat tussen Tata Steel Nederland en FNV Metaal. Het woord is nu aan de vele FNV-leden bij Tata Steel. Via een (digitale) ledenraadpleging beslissen zij of het bereikte akkoord definitief wordt.

Kantoorpersoneel in actie bij Tata Steel

Enorme druk

We hebben alles uit de kast gehaald om het bedrijf te doen beseffen dat aan onze eisen voldaan moest worden. Op 28 mei legden we onze eisen met een ultimatum neer bij de directie. Vanaf 10 juni zijn we, na 28 jaar, in staking gegaan bij ons bedrijf. In het hele bedrijf was de onvrede groot en vele afdelingen hebben meegestaakt. We beheersten dagelijks het nieuws en kregen veel steun vanuit de samenleving. Onder deze enorme druk is de directie gezwicht en hebben we het akkoord kunnen bereiken.

Dit hebben we afgesproken

• Geen gedwongen ontslagen
    Zolang het Transformatieprogramma loopt, zullen er geen gedwongen ontslagen vallen.
  • Werkzekerheid
    De looptijd van het Werkgelegenheidspact wordt verlengd met 5 jaar tot 1 oktober 2026.
  • Generatiepact
    De looptijd van het Generatiepact wordt verlengd met 2 jaar tot en met 31 december 2024.
  • Verkoop onderdelen
    In beginsel zullen er geen Tata Steel Nederland onderdelen worden verkocht.
  • Geen uitbesteding van activiteiten
    De directie wil niet uitbesteden en er zijn ook geen plannen voor uitbesteding van HTD en Rail. En er zullen ook geen voorstellen worden ingediend binnen het Transformatieprogramma.
  • Behoud van het geïntegreerde staalbedrijf
    Over de bedrijfsstructuur, zeggenschap, minder bureaucratie en slagvaardigheid gaan we met het bedrijf in gesprek om voor 1 september 2020 plannen te maken richting de Europese Ondernemingsraad.
  • Strategisch plan voor de toekomst
    In het plan zal worden opgenomen hoe Tata Steel Nederland gaat investeren in de installaties en in de werknemers om klaar te staan voor de toekomst en hoe de milieu- en CO2-problematiek wordt aangepakt.

Het woord is nu aan de leden

Het woord is nu aan de vele FNV-leden bij Tata Steel. Pas als zij instemmen, is het akkoord definitief. Binnenkort ontvang jij als lid een uitnodiging om deel te nemen aan de (digitale) ledenraadpleging.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.