Actiedruk bij Tata Steel stijgt, vannacht stopt de keten van ijzer en staal

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 18 juni 2020

Om de woede en het onbegrip van medewerkers van Tata Steel Nederland duidelijk over te brengen aan de directie, wordt vannacht bij aanvang van de nachtdienst, de zogenaamde ‘vloeibare kant’ van het bedrijf in staking gebracht. Deze actie heeft veel impact op de hoogovens en de staalfabriek in meerdere diensten. Roel Berghuis FNV-bestuurder Metaal: ‘Tijd om de druk serieus verder op te voeren.’

Toekomstperspectief

De ochtend- en middagploeg van de afdelingen Testing en het Waterlab van Tata Steel zijn al eerder in staking gegaan. Berghuis: ‘Er is geen enkel signaal vanuit Tata Steel Nederland om met ons in gesprek te gaan over ons eisenpakket. Waar het om draait, is dat er hier toekomstperspectief wordt geboden. Dit bedrijf moet de 21ste eeuw in worden gebracht. Samen met de medewerkers. Wij willen dat de winsten die we al jaren maken, en die naar de UK worden weggesluisd, worden geïnvesteerd in IJmuiden. Dan kan de al aanwezige kennis en kunde worden behouden. Ook zijn er veel investeringen nodig om de milieu- en CO2-problemen goed aan te pakken en het bedrijf klimaatproof te maken. Met behoud van werkgelegenheid!’

Geen gedwongen ontslagen

FNV en personeel willen de garantie van de directie dat er geen gedwongen ontslagen vallen en dat er geen banen verdwijnen. Verder eist het personeel dat afspraken in het Werkgelegenheidspact en het Generatiepact worden verlengd tot 2026 en dat er geen onderdelen van Tata Steel Nederland verkocht worden.

Zekerheid

Het rommelt al een tijd bij Tata Steel. Vorige maand werd plotseling directievoorzitter van Tata Steel Nederland Theo Henrar de laan uitgestuurd. ‘Dat was voor heel veel medewerkers de druppel. Ze zijn het zat en willen zekerheid over het voortbestaan van Tata Steel in IJmuiden’, aldus Berghuis. De bond zegt nog steeds geen goede uitleg over het vertrek van Henrar te hebben gekregen.