Morgenochtend drive-in toeterprotest Tata Steel

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 18 mei 2020

Morgenochtend, 19 mei, om 10.45 uur houden medewerkers van Tata Steel een drive-in toeterprotest bij het directiekantoor. Ze demonstreren daarmee tegen het ontslag van de directievoorzitter van Tata Steel Nederland Theo Henrar.

FNV-bestuurder Roel Berghuis: ‘De woede is zo groot, dat er vandaag al spontaan enkele werkonderbrekingen waren. We verwachten daarom morgen een hoge opkomst.’

Teleurstelling

Vandaag werd bekend dat Henrar het veld moest ruimen, tot grote teleurstelling bij de medewerkers. Volgens de bond betekent het ontslag het verlies van een groot aantal banen. ‘De eigenaren van Tata Steel in India willen heel graag IJmuiden inkrimpen, maar Henrar wist ze keer op keer te overtuigen van het grote belang van de vestiging voor Tata Steel en Nederland,’ aldus Berghuis.

Doordrukken

De bond vreest dat India het reorganisatieplan nu gaat doordrukken, ten koste van de werknemers in IJmuiden. Verder maakt de bond zich ook zorgen over de continuïteit van het bedrijf en de vergroening waar Tata Steel mee bezig is. Het is nog niet duidelijk wie de opvolger wordt.