Schort de Transformatieplannen bij Tata Steel toch op!

Door Redactie 27 maart 2020

Het coronavirus houdt de wereld in haar greep. Ook bij Tata Steel. We constateren dat de maatregelen die Tata Steel neemt rond het coronavirus in goed overleg met de medezeggenschap en de vakbonden worden besproken.

Schort de Transformatieplannen bij Tata Steel toch op!

Niet passend en onverstandig

Aan de Europese tafel heeft de Europese Ondernemingsraad deze week gevraagd om de Transformatieplannen vanwege het coronavirus een periode op te schorten. Het is naar onze mening niet passend en onverstandig om werknemers te confronteren met baanverlies. Er zijn nu andere prioriteiten. Juist nu als alle hands aan dek gevraagd wordt en nodig is. Dat laten werknemers op een bijzondere wijze dag in dag uit voor meer dan 100% zien.

Fel tegen het schrappen van banen

We zijn onthutst dat de Exco op Europees niveau gewoon doorgaat met het uitrollen van de Transformatieplannen. De plannen zijn volgens ons zo opgebouwd dat Tata Steel Nederland jaarlijks 100 miljoen dividend moet genereren dat dan geïnvesteerd kan worden in United Kingdom. Daarvoor zullen er dan nog eens onevenredig meer banen in Nederland dan elders moeten verdwijnen. Het schrappen van banen past niet bij de uitgangspunten van het afgesloten Werkgelegenheidspact. Wij zijn fel tegen het schrappen van banen.

Wij accepteren dit niet

Aan Tata Steel Nederland hebben wij inmiddels duidelijk gemaakt dat wij dit niet zullen accepteren. Wij hebben ook gevraagd om er alles aan te doen om de Transformatieplannen ook op Europees niveau op te schorten. Mochten de Transformatieplannen toch doorgezet worden dan kan FNV Tata Steel niet garanderen dat er geen onrust uitbreekt in IJmuiden. Onze eisen van begin 2020 zijn immers nog steeds van kracht.