FNV tegen uitverkoop van onderdelen van Tata Steel Nederland (TSN)

Door Redactie 10 februari 2020

Al langer zijn er geruchten dat er plannen zijn om onderdelen van Tata Steel Nederland (TSN) te verkopen. De Telegraaf publiceerde 4 februari gedetailleerde informatie over de verkoopplannen.Wij vinden dit opnieuw een slecht plan van Tata Steel Europe (TSE).

FNV is tegen het verkopen van Nederlandse onderdelen Tata Steel

Verkoop van winstgevende en strategische onderdelen slecht plan

Deze plannen moeten op korte termijn geld opleveren, maar een lange termijn analyse en visie is er niet. De downstream activiteiten zijn  bijvoorbeeld van strategisch belang voor TSN, omdat zij een gegarandeerde afzetmarkt zijn. Als je dit onderdeel verkoopt mis je daardoor die gegarandeerde omzet. Bovendien is de afgelopen tijd flink ge├»nvesteerd in sommige onderdelen en dragen de meeste onderdelen positief bij aan de winstgevendheid.

Chaos op chaos

Weer zien we dat TSE alle regels aan zijn laars lapt:

• Er is geen overleg, goedkeuring of instemming van de Raad van Commissarissen en/of van de Nederlandse directie. Voor zover wij weten zijn zij helemaal niet betrokken bij de verkoopplannen van TSE.
  • De medezeggenschap is niet ge├»nformeerd of om advies gevraagd.
  • De Nederlandse directie heeft, naar aanleiding van ons ultimatum, kortgeleden met de FNV afgesproken om geen strategische onderdelen van TSN te gaan verkopen.

Het Europese management kan dit soort processen blijkbaar niet goed leiden. Ondanks alle inhuur van dure adviesbureaus zijn ze niet staat om strategische plannen te ontwikkelen met een sterke onderbouwing. Het Europese management stapelt chaos op chaos.

Extra EOR

Op de korte termijn zal een extra EOR gepland worden. Daar zullen we aan de orde stellen dat het vertrouwen in de Europese top om het bedrijf uit de crisis te helpen, tot het nulpunt is gedaald.

Rechter moet uitspraak doen over Tubes

Ondertussen is de ondernemingsraad van Tubes Oosterhout al naar de rechter gestapt om duidelijkheid te krijgen over de verkoopplannen van hun vestiging. De medewerkers in Service Centre Maastricht hebben na het horen van het nieuws spontaan het werk neergelegd.

Het zijn roerige tijden maar samen staan we sterk. We houden je op de hoogte.