Werken bij tankstation of wasbedrijf zwaar beroep volgens nieuwe cao

portret Brenda Heidinga
Door Brenda Heidinga 24 december 2019

FNV Metaal heeft met werkgevers Bovag en BETA een akkoord bereikt voor een nieuwe cao voor de medewerkers van tankstations en wasbedrijven. Alle 17.000 werknemers gaan er tijdens de looptijd met 140 euro bruto per maand op vooruit. Verder zijn er afspraken gemaakt over opleidingen tijdens werktijd, recht op een sanitaire stop en een generatiepact, waarbij oudere werknemers korter kunnen werken en jongere werknemers een vast contract krijgen.

Zwaar beroep, eerder met pensioen

FNV-bestuurder Albert Kuiper: ‘Een heel belangrijk onderdeel van de cao komt voort uit het pensioenakkoord. We hebben afgesproken dat alle medewerkers van tankstations en wasbedrijven onder de regels uit het pensioenakkoord vallen voor een zwaar beroep. Hierdoor kunnen ze drie jaar eerder stoppen met werken. Meer dan terecht, want deze medewerkers staan de hele dag, werken op onregelmatige tijden en hebben te maken met onveiligheid.’

Door de lonen met 140 euro te verhogen, krijgen de laagste lonen er relatief meer bij dan de hogere lonen. De nadruk in de nieuwe cao ligt op het investeren in mensen, gezien de krapte op de arbeidsmarkt en de grote veranderingen in de branche op het gebied van de energietransitie en in de shops. Kuiper: ‘Het is gelukt om afspraken te maken waarbij aandacht is voor zowel de instroom, de doorstroom als de uitstroom van medewerkers. Daarnaast is er specifieke aandacht voor veilig werken, scholing en oudere medewerkers. Al in het vorige cao-akkoord is afgesproken dat we een generatiepact nog verder zouden uitwerken. Dat is in deze cao gelukt.’
Door het generatiepact kunnen oudere werknemers vanaf 60 jaar minder werken om op een gezonde manier hun pensioen te kunnen halen. Ze werken dan 80%, krijgen daarvoor 90% loon en bouwen 100% pensioen op.

In het akkoord is ook geregeld dat werknemers opleidingen onder werktijd mogen volgen, als die nodig zijn voor het werk. Ook belangrijke praktische zaken staan in het akkoord. Zo is opgenomen dat werknemers naar de wc mogen wanneer ze dat willen en zijn er afspraken gemaakt over de veiligheid van medewerkers.

De bonden onderhandelden sinds 20 november met de werkgevers. Het bereikte akkoord wordt voorgelegd aan de leden, die erover kunnen stemmen. De huidige cao verloopt op 31 december.

De nieuwe cao geldt vanaf 1 januari 2020 en heeft een looptijd van twee jaar. De cao geldt voor zo’n 17.000 werknemers van tankstations en wasstraten.