Nog geen akkoord over cao Tank & Was

Resultaat 2e cao-onderhandelingsronde

Door Redactie 10 december 2019

Op 9 december onderhandelden wij voor de 2e keer voor de nieuwe cao voor de werknemers in de tankstations en wasbedrijven. Op een aantal punten waren we het met elkaar eens, op een aantal punten nog niet.

nog geen cao akkoord Tank & Was

Afspraken

Op deze punten zijn we het o.a. eens:

• Meer maatwerk voor de veiligheid op de werkvloer
  • Recht op de sanitaire stop
  • (Functiegerichte) scholing in werktijd
  • Het generatiepact als recht

Uitdagingen

Over deze punten zijn we het nog niet helemaal eens:

Tijdens de 1e ronde was onze inzet een loonsverhoging van 5%. Werkgevers gaven in de 2e ronde een serieus bod in centen. Waardoor het loon van werknemers in de lagere functiegroepen procentueel harder stijgt dan het loon van de hogere functiegroepen. Op zich vinden wij dat een goed uitgangspunt, maar dan moet het voorgestelde bedrag wel omhoog.

Werkgevers hebben in de vorige ronde toegezegd om de mogelijkheden te onderzoeken zware beroepen in de cao op te nemen. Dit is de route die nodig is om de mogelijkheden van het nieuwe pensioenakkoord optimaal te benutten in de tank- en wasbedrijven.  Tijdens deze ronde was er bij de werkgevers twijfel. In de 3e ronde komen zij daar nog op terug.

Wij willen dat 55-plussers niet verplicht kunnen worden om nachtdiensten te draaien. Wetenschappelijk is bewezen dat nachtwerk de gezondheid ernstig kan aantasten. Werkgevers maken zich zorgen dat daardoor problemen in de planning ontstaan. Werkgevers zijn nog niet even enthousiast over hun rol als het gaat om het investeren in een betere positie voor de werknemers op de arbeidsmarkt.

Volgende ronde

Op 18 december bespreken wij deze punten verder tijdens de 3e onderhandelingsronde.