FNV teleurgesteld over onduidelijke plannen Tata Steel

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 18 november 2019

FNV reageert teleurgesteld op de onduidelijkheid in de bezuinigingsplannen van Tata Steel Europe. Vandaag is het bestuur van de Europese ondernemingsraad door de directie bijgepraat.

FNV-bestuurder Aad in ’t Veld: ‘Wij hadden verwacht dat na vandaag duidelijk zou zijn hoe Tata de bezuinigen wil doorvoeren. Maar eigenlijk hebben we alleen gehoord dat het plan 1 april klaar moet zijn. Tot die tijd zitten de medewerkers dus nog in onzekerheid.’

2500 arbeidsplaatsen

Vorige maand lekte al uit dat Tata Steel Europe meer dan 800 miljoen wilde bezuinigen. Vandaag blijkt dat 170 miljoen daarvan op personeelskosten moet worden bespaard. Volgens FNV leert een snelle rekensom dat dat in Europa om zo’n 2500 arbeidsplaatsen gaat. ‘Het is ons een raadsel hoe ze dat willen doen. Er zijn de laatste jaren al zoveel arbeidsplaatsen wegbezuinigd. Het werk kan niet met nog minder mensen gedaan worden’, aldus In ’t Veld.

Haast

De vakbond wil dat Tata haast maakt met het maken van de plannen. Eind van deze maand wordt de hele Europese ondernemingsraad geïnformeerd. In ’t Veld: ‘Wij gaan niet afwachten. De werknemers willen weten waar ze aan toe zijn. Wij accepteren geen gedwongen ontslagen. We zullen knokken voor het behoud van banen.’