Cao Tank & Was: onze inzet

Door Redactie 12 november 2019

Op 20 november beginnen de onderhandelingen voor de nieuwe cao Tank & Was. Lees hier over welke belangrijke onderwerpen we goede afspraken willen maken in de cao.

Als medewerker in de sector Tank e& Was moet je je constant aanpassen aan de ontwikkelingen in de sector. Wij willen jou met al je vakkennis behouden voor de sector. Daar hoort een veilige werkomgeving bij, met werkzekerheid en aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden.

Onze inzet

Bekijk de belangrijkste onderwerpen waar wij tijdens de onderhandelingen op inzetten.

• Inkomen
    Jij verdient een loonsverhoging van 5% per 12 maanden. Ook vinden we dat je recht hebt op een betere overwerkvergoeding. Heb je opleidingen nodig voor je huidige baan? Dan moet je die tijdens werktijd kunnen volgen.
  • Pensioenakkoord en ouderenbeleid
    In de sector is veel onregelmatig en fysiek zwaar werk. Je moet werken volgens vaste procedures en protocollen. Daarom willen we in de cao afspreken dat je als werknemer in Tank & Was een zwaar beroep hebt. Hiermee kom je in aanmerking voor de € 19.000 die je werkgever vanaf 2021 boetevrij mag uitkeren. Op die manier kun je vervroegd met pensioen. Lees meer over deze regeling (pdf).
    Ben je 60 jaar of ouder? We willen een generatiepact afspreken zodat je gezonder je pensioen haalt. Het generatiepact houdt in dat je 80% werkt, waarvoor je 90% loon krijgt en 100% pensioen opbouwt.
  • Moderne, veilige shop
    Sommige werkgevers vinden een veiligheidskooi ouderwets en niet passend bij een modern winkelconcept. Wij zijn het hier niet mee eens. Werken vanuit een veiligheidskooi of goede procedures voor het afsluiten van de shop zijn essentieel, en blijven dat ook. Daarom willen we de veiligheidsvoorwaarden in de huidige cao minimaal behouden.
  • Recht op sanitaire stop
    Het lijkt wel alsof bij sommige bedrijven de tijd heeft stilgestaan. Daar mag je als werknemer tijdens je dienst niet naar het toilet. Daar is volgens de werkgever geen gelegenheid voor. Wij willen dit recht in de cao laten opnemen.
  • Gelijk werk, gelijke voorwaarden
    In de cao willen we regelen dat voor gelijk werk ook gelijke arbeidsvoorwaarden gelden, ongeacht de contractvorm. Dus ook als je uitzendkracht bent.

Onderhandelingsdata

De onderhandelingen voor de nieuwe cao zijn op:

• 20 november 2019
  • 9 december 2019