We hebben een akkoord! Nu mag jij stemmen

Over de cao Metaal & Techniek

Door Redactie 05 september 2019

We hebben er samen keihard voor gevochten en het is gelukt! Na maanden praten en waarschuwingsstakingen ligt er een akkoord over een nieuwe cao Metaal & Techniek. Daarin staan jouw belangen centraal. Het woord is nu aan jou en de andere leden. Jullie moeten het akkoord goedkeuren. Pas dan is het definitief. Je ontvangt snel een uitnodiging om te stemmen.

Eindelijk ligt er een cao akkoord voor een nieuwe Cao Metaal & Techniek. Het laatste woord is nu aan de leden

Stakingen opgeschort

Door het akkoord worden de stakingen opgeschot, totdat de vakbondsleden over de afspraken hebben gestemd.

De hoofdpunten uit het cao-akkoord

We zijn tevreden over de gemaakte afspraken. We wilden een cao die goed is voor jong en oud. Een cao die het werken in deze sector aantrekkelijker maakt. Dat is gelukt!

Dit zijn de hoofdpunten uit het akkoord

De cao Metaal & Techniek heeft een looptijd van 1 juni 2019 tot 1 oktober 2021 (28 maanden).

• 3,5% op 1 december 2019
  • 3,5% op 1 juli 2020
  • 0,93% op 1 maart 2021
  • Een eenmalige nominale uitkering van 306 euro bruto in februari 2021

In totaal ga je er bijna 8% op vooruit! Daarbovenop komt nog een eenmalige uitkering. Ook hebben we extra afspraken gemaakt over verhoging van de jeugdlonen.

Werkgevers bieden in de looptijd van deze cao minimaal 5000 flexkrachten een vast dienstverband aan.

We hadden al een generatiepact met 3 varianten op basis van dubbele vrijwilligheid (dat wil zeggen dat werknemer en werkgever allebei instemmen met deelname). Nu is het generatiepact voor werknemers vanaf 60 jaar een recht voor de variant 80% werken, 90% loon, 100% pensioen.