FNV Metaal werkt aan verantwoorde metaalketens

Door Redactie 29 juli 2019

FNV Metaal informeert trots al onze leden dat wij actief samenwerken met verschillende organisaties om internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen te stimuleren en om ernstige negatieve effecten voor mens en milieu, gelinkt aan de metaalketen, aan te pakken. Die effecten zouden wij onmogelijk alleen kunnen aanpakken.

Deze multi-stakeholder samenwerking verloopt via het internationaal MVO-convenant voor de metaalsector, wat ons ook in staat stelt om een bijdrage te leveren aan de realisatie van de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Andere deelnemende organisaties zijn bedrijven, de overheid, brancheverenigingen, niet-gouvernementele organisaties en CNV.

De FNV vindt dat arbeidsrechten wereldwijd gerespecteerd dienen te worden. Het vormgeven en het uitwerken van dit IMVO-convenant geeft een bijzondere kans om als mede-regievoerder daar effectief aan te werken. De fundamentele arbeidsnormen staan onder druk, elders in de wereld maar ook hier in Nederland. Dat was zo en dat is zo. Dit instrument is relatief nieuw. De uitdaging is om werkende weg te leren, de afspraken en de uitvoering ervan te verbeteren en zo wereldwijd, met goed georganiseerde tegenmacht, de invulling van verantwoord ondernemen op de juiste wijze mee vorm te geven. Eén en ander uiteraard in de juiste samenhang met andere instrumenten zoals IMVO criteria voor subsidies en exportkrediet, wetgeving en International Framework Agreements.

Metalen zijn essentieel voor de productie van verschillende goederen en technologieën, en zijn cruciaal voor de transitie naar schone en duurzame energie. De uitvoering van het Convenant zal worden toegewijd aan:

• bedrijven te voorzien van de nodige kennis, instrumenten en andere hulpmiddelen en/of tools, zodat zij in staat zijn om potentiële risico’s in hun toeleveringsketen (van mijnbouw tot recycling) te begrijpen en aan te pakken,
  • het identificeren en aanpakken van potentiele risico’s in de toeleveringsketen van secundaire grondstoffen (schroot), en
  • relevante actoren in de metaalketen (op nationaal en internationaal niveau) aan te moedigen om de OESO-richtlijnen voor Multinationale Ondernemingen en het VN-verdrag voor Bedrijfsleven en Mensenrechten te respecteren en hiernaar te handelen.

FNV Metaal doet een beroep op al onze leden om onze inzet te steunen en samen met ons aan verantwoorde metaalketens te werken.

Geïnteresseerd in deelname of meer informatie? Neem contact op met het secretariaat via metaalconvenant@ser.nl of bezoek de website.