Werkgevers zijn zuinig, maar niet op jou en je collega’s

Cao-traject Metaal & Techniek

Door Redactie 09 mei 2019

Na 3 lange onderhandelingsrondes is de kans klein geworden dat we zonder acties een goede cao Metaal & Techniek gaan afsluiten. Werkgevers bieden niets en wijzen vrijwel al onze voorstellen af, terwijl we al in de derde onderhandelingsronde zitten. Zo maken we natuurlijk geen afspraken en komt er geen nieuwe cao!

Er is een kleine kans dat we zonder acties een goede cao gaan afsluiten

Jullie zijn de sleutel tot het succes en de winsten van de bedrijven. Dat weten de werkgevers, maar toch krijg je van hen niet de waardering die je toekomt. Of het nu gaat om je loon of jouw welzijn, de hand blijft op de knip. En dat in een sector die het financieel zó goed doet en waar ze een schreeuwend tekort aan mensen hebben. Het is ongelofelijk kortzichtig dat de werkgevers zo zuinig zijn, maar níet op hun eigen mensen.

Met alleen nog een reservedatum onderhandeling te gaan, willen werkgevers geen afspraken maken over:

Werkgevers weigeren om in te gaan op onze voorstellen die ervoor zorgen dat je gezond je loopbaan kan doorlopen.

Sterker nog: werkgevers willen rechten van werknemers afbreken door o.a.:

- de regeling van seniorendagen te verslechteren door de ingangsleeftijd van 53 jaar naar 58 jaar te verhogen;

- de leeftijd waarop je kunt weigeren om meer dan 5 uur per 4 weken over te werken, te verhogen van 55 jaar naar 58 jaar en ook nog mee te laten stijgen met de AOW-leeftijd.

Hoezo zuinig op je mensen?

Het generatiepact mag volgens werkgevers geen recht voor werknemers worden. En mag ook niet ingaan vanaf 60 jaar. Dit terwijl het generatiepact juist dé manier is om ervoor te zorgen dat jij en je collega’s inzetbaar kunnen blijven en jongeren de mogelijkheid biedt een vaste baan te krijgen. Dat zouden ook werkgevers belangrijk moeten vinden. Er is immers een groot tekort aan vakmensen in de sector.

Onze looneis is volgens de werkgevers onverantwoord. En daar waar wij de lagerbetaalden en jongeren er extra op vooruit willen laten gaan, wijzen werkgevers dit ook af.

De premie voor vroegpensioen die werkgevers nu betalen, willen we beschikbaar houden voor de toekomstige pensioenregeling. Werkgevers willen dat geld in hun eigen zak stoppen.

Laat je horen en neem contact op met jouw vakbondsbestuurder

De volgende (en laatste) onderhandelingsronde is op 21 mei. Dan moeten ze onze voorstellen echt serieus nemen! Dat gebeurt alleen als ze zien dat jullie bereid zijn op te komen voor jullie cao. Neem contact op met je vakbondsbestuurder om te bespreken hoe jij en je collega’s aan je werkgever duidelijk kunnen maken dat het nu tijd is voor fatsoenlijke en eerlijke cao-afspraken!

Pensioenactie 29 mei: sluit je aan!

De FNV voert samen met de andere bonden al langere tijd actie voor een goed pensioen. Dat doen we niet zomaar, helaas is het hard nodig. Want aan de ene kant verhoogt het kabinet in hoog tempo de pensioenleeftijd. En aan de andere kant willen werkgevers beschermende maatregelen voor oudere werknemers versoberen. Hoe haal jij dan nog gezond de eindstreep?

Ook in onze eigen sector onderhandelen we voor een nieuwe pensioenregeling en ook hier houden de werkgevers de hand op de knip. Zo willen de werkgevers de premie voor de  roegpensioenregeling (VPL) vooralsnog niet beschikbaar stellen voor deze nieuwe pensioenregeling. Kom samen met ons op 29 mei in actie voor een goed pensioen! Want iedereen hoort op tijd te kunnen stoppen met werken en zonder financiële zorgen van de oude dag te kunnen genieten.

Download

Download het laatste nieuwsbericht en deel het met jouw collega's via print of mail.

Samen staan we sterker!

Ben jij nog geen lid?  Met meer leden staan we nog sterker in de onderhandelingen!