Start onderhandelingen cao Metaal & Techniek

'Mijn tijd, mijn leven, onze cao!'

Door Redactie 4 april 2019

Op 9 april starten de onderhandelingen met werkgevers over de nieuwe cao Metaal & Techniek, omdat de huidige cao op 1 juni afloopt. De afgelopen maanden hebben we jullie wensen voor een nieuwe cao opgehaald. Het is voor álle werknemers belangrijk dat er een betere balans komt tussen werk en privé. Vandaar het motto ‘Mijn tijd, mijn leven, onze cao!’ Welke afspraken willen we in de nieuwe cao maken?

Start onderhandelingen cao Metaal en Techniek

Het zijn betere economische tijden. De bedrijven draaien goed en er is een tekort aan goed gekwalificeerd technisch personeel. Alle reden om snel tot goede afspraken te komen. Er moet een goed pakket aan arbeidsvoorwaarden komen voor jonge instromers én voor ervaren vakmensen. Afspraken over een eerlijk loon, zeker werk, duurzame inzetbaarheid en ontwikkelmogelijkheden.

Dit zijn de afspraken op hoofdpunten die we met de werkgevers willen maken:

• Verhoging van de lonen met 5%. Een deel van deze verhoging willen we in centen in plaats van procenten, zodat mensen met een laag inkomen en jongeren er in koopkracht extra op vooruit gaan.
  • Afschaffen stelsel van (lage) jeugdlonen afschaffen.
  • De VPL-premie (voor vroegpensioen) die nu volledig door werkgevers wordt betaald, moet behouden blijven voor de nieuw af te spreken pensioenregeling, zodat eerder stoppen met werken mogelijk blijft.
  • Verhoging van de vergoeding voor consignatie.

• Flexkrachten die langer dan 9 maanden op een vaste functie werken, krijgen een vast contract.
  • Gelijk werk, gelijk loon. Flexwerkers horen dezelfde arbeidsvoorwaarden voor hetzelfde werk te krijgen als hun collega’s met een vast contract. Dat geldt ook voor buitenlandse collega’s.

• Begrenzing van de totale werk- en reistijden (inclusief overwerk!) tot maximaal 45 uur per week.
  • Eenduidige afspraken over reistijden, vestigingsplaats, woon-werkverkeer en vergoedingen. Deze afspraken moeten ook gelden voor uitzendkrachten.
  • Meer kaders over consignatie en beschikbaarheidsdiensten, waaronder de vergoedingen in tijd en geld.
  • Verruiming van de mogelijkheid om arbeidsvoorwaarden te ruilen en te kiezen, inclusief de keuze om overuren vergoed te krijgen in tijd of geld.

In deze cao willen wij het generatiepact als recht voor werknemers vanaf 60 jaar afspreken. De vrijgekomen uren moeten dan door jongeren met een vast contract worden ingevuld

• De seniorendagen in de cao moeten behouden blijven en ook van toepassing zijn na 65 jaar.
  • Jij hebt recht op loopbaanbegeleiding van de loopbaanconsulenten van FNV Metaal.
  • Jij bepaalt zelf hoe je het recht op de scholingsdag in de cao gebruikt, bijvoorbeeld voor toekomstgerichte scholing of loopbaanbegeleiding.
  • Een persoonlijk opleidingsbudget, zodat je zelf keuzes voor een opleiding, training of begeleiding kunt maken. Dit geldt ook voor uitzendkrachten.

• Betaald ouderschapsverlof
  • Betaald mantelzorgverlof
  • Uitbreiding van het wettelijke kraamverlof voor partners

• Afschaffen van de mogelijkheid om een vakantiedag in te houden bij 2e ziekmelding.
  • Meer faciliteiten voor en bescherming van kaderleden van de vakbond.

Volg het cao-traject

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.