FNV en CNV: Cao-akkoord voor garages: zaterdag geen verplichte werkdag

Door Redactie 31 januari 2019

FNV Metaal en CNV Vakmensen hebben een cao-akkoord gesloten met de Bovag voor de 85.000 medewerkers van garages en tweewielerbedrijven.

monteurs in actie tegen verplichte werkdag op zaterdag

Door het akkoord blijft de zaterdag een vrijwillige werkdag, met toeslagen. Ook stijgen de lonen: vanaf februari 2019 met 81 euro per maand, vanaf februari 2020 met nogmaals 83 euro per maand. De stakingen bij de garages zijn opgeschort. De leden mogen zich nog uitspreken, maar wordt door de onderhandelaars positief voorgelegd.

Albert Kuiper, bestuurder FNV Metaal: ‘Er komt nu weer rust in de garages doordat er eindelijk naar de medewerkers is geluisterd. Door de unieke stakingen van de FNV-leden is het de garagebedrijven duidelijk geworden dat de werknemers echt niet verplicht op zaterdag willen werken. Die bezuiniging is weg en ze krijgen een verdiende loonsverhoging. Maar ook andere afspraken uit het akkoord zijn heel belangrijk, bijvoorbeeld dat er onderzoeken komen voor het inperken van werkdruk en gezondheidsmaatregelen over uitlaatgassen.’

Ontwikkeling

‘Eindelijk accent op ontwikkeling en duurzame inzetbaarheid’, zo concludeert onderhandelaar Marco Hietkamp van CNV Vakmensen na afronding van de onderhandelingen. Hij stelt dat er een heel fraai onderhandelingsresultaat uit de bus is gerold. ‘Dit pakket arbeidsvoorwaarden, met veel ruimte voor ontwikkeling van werknemers naast een mooie loonsverhoging, leg ik graag voor aan mijn leden. Tot aan hun fiat op onze inzet aan de onderhandelingstafel zal CNV Vakmensen de acties daarom opschorten. En natuurlijk telt daarbij zwaar dat de werkverplichting op zaterdag van tafel is. We krijgen twee jaar de tijd voor een nader onderzoek.’

Afspraken

De cao Motorvoertuigen en Tweewielers loopt van 1 november 2018 tot en met 31 oktober 2020. De afgesproken loonsverhoging bestaat in deze cao uit een vaste verhoging die gelijk is voor iedereen. Per 1 februari 2019 worden de lonen verhoogd met 81 euro per maand, per 1 februari 2020 met € 83 per maand. Bij een gemiddeld salaris betekent dat een stijging van 3,25% per jaar, dus 6,5% stijging in twee jaar. Jongeren krijgen een jaar eerder een vakvolwassen loon: in 2019 vanaf 22 jaar (in plaats vanaf 23 jaar) en in 2020 al vanaf 21 jaar.

Ook start er een pilot met het generatiepact: door deze regeling hebben ouderen de mogelijkheid om korter te werken en ontstaan er nieuwe vaste banen voor jongeren.
Ook gaan de garages aandacht besteden aan bevordering van de duurzame inzetbaarheid, opleiding en ontwikkeling en (inter-)sectorale mobiliteit. Werknemers krijgen zelf zeggenschap over een dag per jaar die ze voor hun eigen ontwikkeling kunnen inzetten.

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.