Bonden teleurgesteld in mager eindbod Philips

portret Brenda Heidinga
Door Brenda Heidinga 23 augustus 2018

De vakbonden FNV Metaal, CNV Vakmensen, De Unie en VHP2 vinden het teleurstellend dat Philips onverwacht een mager eindbod voor de lonen heeft neergelegd voor de nieuwe cao. Het Philips-personeel zit al acht maanden zonder cao, en die periode wordt met het eindbod van Philips niet gecompenseerd.

Philips biedt in zijn eindbod 3% per 1 september 2018 en met 2% per 1 oktober 2019 over een looptijd van 22 maanden (looptijd van 1 januari 2018 tot en met 31 oktober 2019). De bonden eisen een loonstijging van 3,5% per jaar met terugwerkende kracht. Op andere onderwerpen zoals duurzame inzetbaarheid, mantelzorg en een generatiepact was wel overeenstemming bereikt.

Peter Reniers, bestuurder FNV Metaal: ‘Philips was altijd een bedrijf van het volk, maar het is nu een bedrijf van de aandeelhouders geworden. Ondanks prima cijfers van Philips, houdt het bedrijf geld achter door pas laat met een verhoging te komen en daarmee lijkt de verhoging veel beter dan deze in werkelijkheid is.’

Arjan Huizinga, bestuurder CNV Vakmensen: ‘Teleurstellend te moeten vaststellen dat de loonontwikkeling voor het zoveelste contractjaar op rij weer niet ingaat bij aanvang van de looptijd van de cao.’

Jörg Sauer, VHP2: ‘Prima secundaire afspraken, maar qua salaris blijft Philips helaas in de "kitchen Champions league" steken terwijl werknemers wel eredivisie prestaties moeten leveren.’

De vakbonden leggen de komende periode het eindbod van Philips voor aan hun leden.

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.