Leden stemmen in met eindvoorstel werkgevers cao Uitgeverijbedrijf

Afspraken en vooruitzichten

Door Redactie 21 februari 2024

Tot afgelopen vrijdag 16 februari kon je stemmen op het eindvoorstel van de werkgevers over jouw cao Uitgeverijbedrijf. 65% van jullie heeft voor het voorstel gestemd en dus is het voorstel aangenomen.

De cao-afspraken

Dankzij de petitie die bijna 1000 keer is ondertekend - samen met de door jullie ingezonden quotes - zijn de FNV, het CNV en de Unie weer in gesprek gekomen met de werkgevers. Uit deze gesprekken is een totaalpakket aan cao-onderwerpen gekomen. Deze kan je hier nogmaals teruglezen.

Een aantal afspraken op een rij

• Loonsverhoging per 1-1-2024: € 160 + 2% en per 1-1-2025: € 80 + 1,5%. Je krijgt de loonsverhoging met terugwerkende kracht.
  • Looptijd 21 maanden, 1-1-2024 tot 30-9-2025.
  • Op 5 mei een vrije dag.
  • Stagevergoeding naar € 400 voor alle opleidingsniveaus.
  • Afspraken over reiskosten.
  • Verplichte vertrouwenspersoon.

Verdeeldheid ondanks meerderheid

Ook is ondanks de meerderheid van stemmen er nog steeds een groep die bereid is om hardere acties te voeren voor betere afspraken, wat we goed begrijpen. Zoals we al aangaven: we hebben het neutraal aan jullie voorgelegd omdat de loonsverhoging er geen is om over naar huis te schrijven.

Met de groep kaderleden die actief zijn in de brancheraad zullen we contact opnemen met je, als je hebt aangegeven in actie te willen komen. Houd de energie vast en zet het in om jullie macht op de werkvloer te versterken! Er is nog een hele wereld te winnen in de uitgeefsector.

Hoe nu verder?

Er zijn veel onderwerpen die aandacht nodig hebben. Het betreft niet alleen het loon, maar zoveel andere arbeidsvoorwaarden en omstandigheden waar je dagelijks direct of indirect mee te maken hebt. Dit zijn onderwerpen als reorganisaties, omgangsvormen, verlofregelingen.

Dit kunnen wij niet alleen. Als FNV-lid kun jij hierbij helpen. Door mee te denken, op de juiste manier informatie te geven over wat belangrijk is voor je werk en mee te praten over onderwerpen die jou aangaan en je belangrijk vindt. Doe actief mee.

Een (groot) deel van jullie werkgevers is vertegenwoordigd in werkgeversclubs die ook bezig zijn met alle veranderingen en eerdergenoemde onderwerpen die in jullie sector spelen. Er zal vanuit de werknemers een goed georganiseerd eigen geluid moeten komen. Daarom willen we bouwen aan een netwerk; een netwerk van betrokken werknemers in de uitgeefsector.

Ledenbijeenkomst

Deel je onze visie en wil jij iets veranderen in de uitgeefsector? Dan uitnodigen wij je uit voor de volgende online ledenbijeenkomst. De datum en tijd hiervan volgen snel.