Werknemers musea wijzen kleurloos cao-eindbod af

Museumdirecteuren terug naar tekentafel gestuurd

Sander Wageman
Door Sander Wageman 30 december 2022

De cao-onderhandelingen tussen vakbonden en de Nederlandse musea is vastgelopen. FNV wees onlangs het werkgeverseindbod van 5 % extra loon in 2023 af. Het komt niet in de buurt van het koopkrachtherstel dat de bond eist.

Martin Kothman, bestuurder FNV Media & Cultuur: ‘De sector kampt al jaren met te krappe budgetten en de nasleep van de coronacrisis. De gevolgen daarvan worden vaker dan goed is op de loonkosten afgewenteld. Dat kan niet langer zo door gaan. Het is slecht voor de toch al krappe arbeidsmarkt en daarmee uiteindelijk voor de kwaliteit van de musea.’

Grote meerderheid

De leden van de grootste vakbond FNV Musea hebben met een grote meerderheid (70 %) het eindbod van de werkgevers verworpen. De toch al lage inkomens in de museumsector worden door de koopkrachtcrisis hard geraakt, zo stelt de bond. De bal ligt nu bij de werkgevers om met een nieuw bod te komen dat voor de werkenden in de musea meer kleur heeft en de koopkracht wel voldoende verbetert. Er ligt een looneis van 10% op tafel.

Sluitpost

Kothman: ‘Werknemers in de museumsector werken hard en hebben enorm veel loyaliteit en trots als het om hun werk gaat. Maar nu de inflatie torenhoog is, wordt het voor hen steeds ingewikkelder om de eindjes aan elkaar te knopen. Ze willen niet langer als sluitpost van de begroting dienen.’

Dieper in de buidel tasten

Volgens de FNV moeten werkgevers en het Rijk en de gemeenten dieper in de buidel tasten om de grote koopkrachtval van medewerkers bij musea op te vangen. Kothman: ‘Het Rijk heeft na vele jaren van bezuinigingen en stilstand 170 miljoen euro structureel extra uitgetrokken voor de hele culturele sector. Daarvan wordt in 2023 19 miljoen uitgetrokken voor loonsverhogingen. Maar Rijk en gemeenten moeten meer doen om de koopkracht van werkenden bij musea te versterken.  Zonder hen blijven al die kunstschatten die Nederland rijk is voor het publiek verborgen achter gesloten deuren.’

Volgende stappen

FNV gaat de komende periode in gesprek met de leden om te overleggen welke volgende stappen er genomen kunnen worden. Een grote meerderheid van hen heeft al aangegeven bereid te zijn om – indien nodig - actie te voeren.