FNV Media & Cultuur blij met aangenomen moties die arbeidspositie op Mediapark verbeteren

Vakbond doet aanbevelingen aan staatssecretaris

Sander Wageman
Door Sander Wageman 7 december 2022

De Tweede Kamer heeft op dinsdag 6 december enkele moties aangenomen die bijdragen aan een betere positie van mensen die op het Mediapark werken. De moties vragen om een nieuwe en hogere norm voor percentages programmamakers in vaste dienst en om de intentie om met de publieke omroep te zorgen dat een vast contract na een jaar de norm wordt.

FNV Media & Cultuur is hier heel blij mee, omdat we al jaren wijzen op de slechte arbeidsmarktpositie van álle werkenden op het Mediapark.

Ongeveer 1 op de 3 medewerkers op het Mediapark heeft een tijdelijk contract bij de publieke omroep en er werken vele duizenden als zzp’er in de keten. Voor veel van hen betekent dit veel onzekerheid over werk en inkomen. Deze kwetsbare arbeidsmarktpositie werkt bovendien ongewenst gedrag in de hand, zo blijkt uit de ervaringen van velen die dit jaar in de media te horen en te zien waren.

Maatregelen

Wij vinden dat er in de mediasector maatregelen nodig zijn die onzekere contractvormen bestrijden.  En dat er randvoorwaarden moeten komen die ervoor zorgen dat publieke omroepwerkgevers meer vaste contracten aangaan. Ook bij aan – en uitbestedingen van werk moet tenminste de arbeidsvoorwaarden op het niveau van de cao Omroeppersoneel gehanteerd worden. Wat FNV Media & Cultuur betreft zou de staatssecretaris enkele aanpassingen in het mediabeleid, de Mediawet en het Mediabesluit kunnen doen, namelijk:

  • dat het gebruik van schijnconstructies door omroepen voorkomen en gestopt wordt, en dat mensen die aan programma’s werken bij de publieke omroep:
    In directe dienst zijn van de omroep (cao Omroeppersoneel) of;
    werken als uitzendkracht via een ABU gecertificeerd uitzendbureau of;
    een echte zzp’er is die invloed heeft op het tarief (minimaal volgens de afgesproken Fair Practice Code) en de werktijden.
  • dat 80% van de mensen die werken aan programma’s voor de publieke omroep in directe dienst moeten zijn van de publieke omroep of van het bedrijf 
  • dat structureel werk gedaan wordt door medewerkers met een vast contract. Tijdelijke contracten kunnen alleen in geval van ziekte en piekdrukte, en voor maximaal een jaar. Zie ook de aanbevelingen hierover van de commissie Borstlap.
  • dat medewerkers bij gelijkwaardig werk, recht hebben op een gelijkwaardige beloning met als minimumnorm de cao Omroeppersoneel.
  • randvoorwaarden, ook bij aan- en uitbestedingen door de publieke omroep, die ervoor zorgen dat:
    - opdrachten alleen gegund worden aan bedrijven die een cao hebben en/of minimaal gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden bij gelijkwaardig werk hanteren als de cao Omroeppersoneel.
    - er bij gebruik van een uitzendbureau alleen gebruik gemaakt kan worden van een fatsoenlijk, ABU gecertificeerd, uitzendbureau.
    - óf als echte zzp’er wordt gewerkt. Dit wil zeggen dat de zzp’er invloed heeft op het tarief (minimaal volgens de afgesproken Fair Practice Code) en werktijden

Brief

Deze aanbevelingen heeft FNV Media & Cultuur vandaag per brief aan staatsecretaris Uslu gestuurd. Daarnaast ook het verzoek om te zorgen voor een stabieler en toereikend budget, omdat dit rechtstreeks van invloed is op de kwantiteit en kwaliteit van de programmering en de mensen die met veel te veel in (vaak slechte) flex contracten aan die programma’s werken. 
 

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.