FNV roept werkgevers op tot compensatie koopkrachtverlies omroepmedewerkers

Spreek je steun uit

Door Redactie 5 juni 2023

In 2022 is de gemiddelde inflatie in Nederland opgelopen tot meer dan 10%. Dat betekent dat de koopkracht voor veel werkenden enorm is teruggelopen. Dit koopkrachtverlies leidt tot financiële problemen bij omroeppersoneel. De FNV wil dat de werkgevers dit verlies aan koopkracht compenseren. Spreek nu je steun uit.

geld

Situatie gewijzigd

Tijdens de cao-onderhandelingen begin 2022 konden wij niet voorzien dat de inflatie zo zou toenemen in 2022. In de eerder afgesproken cao voor het Omroeppersoneel is de structurele loonsverhoging 3% . Dit compenseert bij lange na de inflatie niet. Hierdoor heb jij een structureel koopkrachtverlies van ruim 7%.

Aanzienlijk koopkrachtverlies

7% koopkrachtverlies komt neer op het verlies van bijna een maandinkomen op jaarbasis. Dat is aanzienlijk. Dit betekent dat jij, als gevolg van de inflatie, twaalf maanden werkt, maar slechts koopkracht hebt voor elf maanden. Dit is structureel en als we dat gat nu niet dichten, betekent dat verlies van koopkracht in alle volgende jaren.

Oproep aan werkgevers

Wij hebben daarom de volgende oproep gedaan aan de werkgevers Publieke Omroepen.

Vanwege de onverwacht hoge aantasting van koopkracht van medewerkers die vallen onder onze cao hebben wij eind 2022 elkaar uitgebreid gesproken en een eenmalige compensatie afgesproken van € 750,- bruto (pro rato) voor alle medewerkers die op 31 oktober 2022 in dienst waren. Werkgevers die al voor 1 november 2022 een financiĆ«le maatregel hadden getroffen konden de aldus aan medewerkers uitgekeerde bedragen met deze eenmalige uitkering verrekenen.

Daarmee heeft u begrip getoond voor de financiƫle situatie van uw medewerkers. Op dat moment was nog onduidelijk hoe de inflatie zich ging ontwikkelen, hoe de overheidsmaatregelen zouden zijn en de gevolgen daarvan voor burgers. Daarom spraken we af om begin 2023 met elkaar het gesprek te vervolgen.

Graag gaan we zo spoedig mogelijk met u in gesprek over het aanpakken van het koopkrachtverlies van de medewerkers en freelancers bij de landelijke- en regionale omroepen.

Steun onze oproep

Ben jij medewerker bij de omroep en steun jij de gezamenlijke boodschap aan omroepwerkgevers;  ‘Dicht het inkomensgat’?

Spreek hier je steun uit!

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.