​Principeakkoord cao Openbare Bibliotheken

Breng nu je stem uit

Door Redactie 11 januari 2022

Na een lang cao-proces heeft de FNV samen met de werkgevers van de Vereniging Openbare Bibliotheken een principeakkoord bereikt over een nieuwe cao Openbare Bibliotheken 2020-2022. Nu ben jij aan zet om je stem uit te brengen. Dit kan tot en met vrijdag 14 januari.

medewerker bibliotheken

Modernisering arbeidsvoorwaarden

Met deze cao is een inhaalslag gemaakt. Er is voor nu en voor de toekomst een grote stap gezet naar modernisering van de arbeidsvoorwaarden in de sector.

Hoofdpunten principeakkoord

• De nieuwe cao krijgt een looptijd van 1 juli 2020 tot en met 31 december 2022.
  • Salarisverhoging
    • 2020: Een structurele salarisverhoging van 3% (is reeds in 2020 doorgevoerd).
    • 2021: Een structurele salarisverhoging van 2% (is reeds in 2021 doorgevoerd).
    • 2022: Een structurele salarisverhoging van 2% per 1 juli 2022 (wordt nog in 2022 doorgevoerd).
    • 2022: Een eenmalige uitkering van € 300,- bruto naar rato van de omvang van het dienstverband. Deze wordt uitgekeerd in maart 2022.
  • Arbeidsduur, werktijden en jaarurensystematiek
    • Er wordt in 2022 een jaarurensystematiek ingevoerd. Dat heeft consequenties voor de werktijden, inzetbaarheid en beschikbaarheid en dus de roosters van medewerkers.
  • Compensatieregeling toeslag werken op zon – en feestdagen (ORT)
    • In 2020 is al tussen de cao-partijen in de cao OB/KE een wijziging/verlaging van de ORT-toeslag overeen gekomen. Een overgangsregeling/ compensatieregeling was daarvoor nog niet overeengekomen. Die is er nu wel.
  • Nieuw functiewaarderingssysteem OB/KE ingevoerd in 2022
    • Er zijn afspraken gemaakt over de wijze waarop het nieuwe systeem wordt ingevoerd. Daarnaast is er een regeling voor bezwaar en beroep als je het niet eens bent met je nieuwe functie-indeling. Ook is er een salarisgarantieregeling die regelt dat je na herindeling van je functie in het nieuwe systeem er niet op achteruit gaat in salaris.

Lees hier het hele principeakkoord

Online ledenraadpleging op 12 januari

De FNV organiseert op woensdag 12 januari van 12.00 tot 14.00 een online ledenraadpleging over het principeakkoord. Er wordt een toelichting gegeven door FNV-bestuurder Martin Kothman en je kunt al je vragen stellen.

Breng nu je stem uit

Ben je FNV-lid? Dan kun je tot en met vrijdag 14 januari je stem uitbrengen over dit principeakkoord. Geef naast je stem ook inhoudelijk aan waarom je wel of niet tevreden bent met het resultaat. Jouw mening is belangrijk, want dit kan ons helpen om de cao in 2022 verder te verbeteren.

Stem hier