Stand van zaken onderhandelingen cao omroeppersoneel

Inzet FNV: meer vaste banen en behoud koopkracht

Door Redactie 10 december 2021

Op 6 december jl. hebben de FNV, NVJ en CNV weer onderhandeld over de cao voor het omroeppersoneel. Tijdens deze onderhandeling hebben twee omroepmedewerkers, op verzoek van de FNV, uitgebreid verteld over wat het betekent om jarenlang geen zekerheid te hebben over hun contract.

Hand met pen op papier

Verlies van kennis en kwaliteit

De omroepmedewerkers werken respectievelijk 17 en 25 jaar voor de omroep. Zij gaven aan dat deze onzekerheid slecht uitpakt voor hun privĂ©leven; zoals een huis kopen en een gezin stichten. Maar zij zeiden dat de vele tijdelijke contracten bij de omroepen ook leiden tot verlies van kennis, kwaliteit en netwerken.

Omroepmedewerkers zijn het goud van de omroepen. Het grote aantal mensen dat een tijdelijk contract heeft en de omroep na maximaal 4 jaar moet verlaten (ongeveer 4 op de 10 medewerkers) is kapitaalvernietiging en een groot verlies van kwaliteit voor de omroep en de programma’s.

Deel je verhaal met ons

Wat betekent het voor jou dat er zoveel tijdelijke contracten zijn bij de omroepen? Wil jij ook jouw verhaal vertellen? Zodat werkgevers er niet meer omheen kunnen dat het vergroten van de werkzekerheid en behoud van kennis en kwaliteit noodzakelijk is. Doe ook mee en deel je verhaal.

Deel je verhaal

Behoud van koopkracht

Loonontwikkeling heeft ook onze aandacht, zeker nu de inflatie enorm stijgt. We hebben nu de grootste inflatie sinds 40 jaar, o.a. als gevolg van de stijgende energieprijzen. Onze inzet is dat jij er in koopkracht zeker niet op achteruit mag gaan, en zelfs moet kunnen rekenen op een loonstijging.

Groot loonverschil tussen mannen en vrouwen

Op 6 december jl. heeft de AWVN haar onderzoek naar genderneutrale beloning gepresenteerd aan cao-partijen. De belangrijkste conclusie is dat er een loonverschil bestaat tussen mannen en vrouwen van 9%.

Verschil in functies

Dit loonverschil is volgens de onderzoekers te verklaren door het verschil in functies dat door mannen en vrouwen wordt vervuld binnen de omroepen. Mannen bevinden zich over het algemeen in hogere loonschalen dan vrouwen. Ook is de gemiddelde leeftijd van vrouwen lager dan die van mannen, dat zou ook een deel van de loonkloof kunnen verklaren.

Transparantie belangrijk

Transparantie van het functie- en loongebouw is belangrijk, zodat je als individuele werknemer kan nagaan of jouw functie en looninschaling juist zijn. Voor de FNV is dit een belangrijk punt voor de nieuwe cao.

Het rapport biedt ook aanknopingspunten voor ondernemingsraden om het beloningsbeleid, maar ook het promotiebeleid binnen de omroepen kritisch te onderzoeken.

Lees hier het rapport genderneutrale beloning

Meer informatie over gelijke beloning vind je hier.

Volgende onderhandelingen

De volgende onderhandelingsrondes staan gepland op 24 januari en 7 februari.