Loonbod nieuwe cao Grafimedia blijft een drama

Kom naar de online bijeenkomst op 21 januari

Door Redactie 23 december 2021

De FNV heeft weer verder onderhandeld voor een nieuwe cao Grafimedia. We hebben bijna overal wel overeenstemming over. Behalve het loon in combinatie met de looptijd van de cao. Wij willen 2 keer een verhoging van 3,75% met een bodem van € 0,75 en in het tweede jaar € 0,77. En, zoals altijd, hebben we pas overeenstemming als we overal overeenstemming over hebben. En helaas is dat nog niet gelukt.

We maken vorderingen, maar loonbod nieuwe cao Grafimedia blijft een drama

Wat is dan wel gelukt?

• Er komt een zinsnede in de cao dat vanaf 60 jaar er géén verplichting meer is tot overwerk.
  • Een uitzendkracht is maximaal 12 maanden binnen een bedrijf uitzendkracht, daarna volgt een contract.
  • Als je thuiswerkt, heb je minimaal recht op de NIBUD vergoeding voor zover deze fiscaal is vrijgesteld.
  • Er komt een aanvulling van 10% (totaal 80%) op het salaris als je gebruik maakt van geboorteverlof.
  • Er moeten in samenwerking met de medezeggenschap afspraken gemaakt worden voor een reiskostenvergoeding, in die bedrijven waar nu nog geen afspraak is.
  • Iedereen krijgt 1 keer per 5 jaar het recht om privé in samenwerking met een financieel adviesbureau een financiële foto te laten maken.
  • Er komt een taskforce (budget € 100.000) groep die zich gaat bezighouden met het aantrekkelijk maken en houden van de bedrijfstak voor nieuw personeel.
  • Er komt een andere tekst over verplichte opleidingen: uren voor een dergelijke studie worden tijd voor tijd verrekend en deze opleidingen mogen niet worden afgetrokken van een eventuele transitievergoeding.
  • Huidige RVU-regeling wordt voortgezet tot 31 december 2025 (nu nog eind 2023).
  • Er komt een studie naar de huidige klokurenmatrix. Eventuele uitkomst daarvan is géén bezuiniging en daarna beslissen cao-partijen of ze iets met deze uitkomst willen doen. Komende cao-periode blijft dus alles zoals het nu is.

Het onzalige idee van KVGO om 2 wachtdagen in te voeren bij ziekte is van tafel, evenals 50/50 verdeling van de pensioenpremie.

Hoe nu verder?

We hebben afscheid van elkaar genomen met de afspraak dat zowel KVGO als de bonden in overleg gaan met hun achterban om de grote loonkloof te bespreken. Wij zijn van mening dat jij meer dan recht hebt op een fatsoenlijke loonsverhoging en wij willen ons daar, samen met jou, uiteraard graag hard voor maken.

Kom naar de online bijeenkomst.

We willen dit met jou bespreken op vrijdag 21 januari 2022 om 10.00 uur en om 19.00 uur.

Je kunt kiezen bij welke van de twee bijeenkomsten je aansluit. We gaan dit met alle bonden doen en in verband met corona gaat dit digitaal via Teams. Op deze manier kunnen we dan met jou van gedachten wisselen wat de inzet moet zijn voor de (vooralsnog) laatste cao-onderhandelingen. Dus doe mee als je mee wil bepalen wat de loonsverhoging minimaal moet worden:

Link naar online meetng op 21 januari

Laatste cao-onderhandelingen op 26 januari

Op 26 januari gaan we voor een laatste keer om de tafel.