Eerste ronde cao-onderhandelingen Grafimedia

Werkgevers zien zeer beperkt ruimte voor loonsverhoging

Door Redactie 02 december 2021

Op 30 november 2021 zijn de onderhandelingen voor de cao Grafimedia van start gegaan. Zowel de vakbonden, waaronder de FNV, als de werkgevers hebben hun voorstellen toegelicht. De werkgevers hebben aangegeven maar heel beperkt ruimte te zien voor loonsverhoging.

Drukpers

Voorstellen FNV

Wij zijn dieper ingegaan op ons voorstel van de loonsverhoging. Wij willen onder andere invoering van automatische prijscompensatie (APC), 2 keer per jaar. De inflatie loopt enorm op (november 2021, 5,6%) en we lopen al zo’n 6% achter op de inflatie over de afgelopen 10 jaar. Daar willen we dus iets aan doen.

Uitbreiding RVU-regeling

Daarnaast willen wij de RVU-regeling verlengen tot 31 december 2026 en deze uitbreiden naar 64 jaar, extra vrije dagen, betaald geboorteverlof, een thuiswerkregeling, reiskostenvergoeding en minder flexibiliteit.

Lees hier al onze voorstellen

Voorstellen werkgevers

• 2 wachtdagen bij ziekte.
  • Studie naar verandering van klokurenmatrix: weekenddienst lager belonen versus hoger voor nachtdienst.
  • Zéér beperkt ruimte voor structurele loonsverhoging.

Werkgevers gaven verder aan dat hun lasten alleen maar zijn toegenomen doordat premie’s verhoogd zijn en door (corona-)schulden. Kortom het huishoudboekje van de bedrijven is duurder geworden. Laat dat nu net ook aan de hand zijn bij alle werknemers: de inflatie loopt maar op, de loonsverhoging blijft achter!

Geef je mening

Kortom, we worden niet blij van deze voorstellen. We zijn wel benieuwd wat je vindt van het voorstel om de weekenden (nu vanaf zaterdag 14.00 uur 100%) wat lager te belonen ten gunste van de nachtdiensten (nu 50%).

Als je hier ideeën over hebt laat ons weten via Bernard.vaniren@fnv.nl. We nemen je ideeën en opmerkingen dan de volgende onderhandelingen anoniem mee.

Volgende onderhandelingen

Op 14 en 16 december praten we verder. Uiteraard houden we je op de hoogte.