Teleurstellende 3e onderhandelingsronde cao Uitgeverijbedrijf

Mager loonbod en geen automatische prijscompensatie

Door Redactie 12 november 2021

Op 10 november jl. vond de 3e onderhandelingsronde voor de cao Uitgeverijbedrijf plaats. Het was een teleurstellend gesprek. De werkgevers kwamen met een zeer mager loonbod en willen ook geen automatische prijscompensatie afspreken.

Vrouw met tijdschriften

Loonbod

Wij hebben een loonstijging van 5% per jaar gevraagd. De werkgevers bieden slechts 5% over drie jaar. Dit komt gemiddeld neer op 1,66% per jaar. Dit dekt niet eens de oplopende inflatie en je koopkracht gaat bij dit loonbod opnieuw achteruit.

Automatische prijscompensatie

Wij hebben gevraagd om jaarlijks automatisch de lonen aan te passen aan de gestegen prijzen, de zogenoemde automatische prijscompensatie. Hiermee blijft jouw koopkracht op peil. De werkgevers zeggen nee tegen dit voorstel.

Thuiswerken

Werkgevers willen net als wij een thuiswerkregeling. Alleen blijken een aantal onderwerpen waarin een dergelijke regeling zou moeten voorzien een brug te ver voor de werkgevers. Zo willen zij geen recht op thuiswerken en ook geen minimale vergoeding voor een thuisgewerkte dag in de regeling opnemen.

RVU-regeling

De werkgevers zien weinig nut in een dergelijke regeling omdat er binnen de sector weinig ‘zware beroepen’ te duiden zijn die aan de regels voldoen. Wij vinden dat deze er wel degelijk zijn. De werkgevers zijn wel bereid om te kijken of een RVU-regeling er voor medewerkers in de distributie kan komen.

Geboorte- en vaderschapsverlof

Er wordt uitgezocht of 100% pensioenopbouw tijdens dit verlof mogelijk is.

Scholing

Hier lijken we wel uit te gaan komen. Niet al onze wensen worden gehonoreerd maar een paar belangrijke, bijvoorbeeld scholing onder werktijd, wel.

Volgende onderhandelingsronde

Er zijn nu drie onderhandelingsrondes geweest en er staan er nog drie op de agenda. Op 23 november praten we weer verder. We hebben de werkgevers inmiddels opgeroepen dan met een sterk verbeterd loonvoorstel te komen. We zijn erg benieuwd en nog steeds hoopvol gestemd.