Eerste ronde cao-onderhandelingen Uitgeverijbedrijf

Constructief gesprek in goede sfeer

Door Redactie 21 oktober 2021

Op 12 oktober jl. zijn de onderhandelingen voor de cao Uitgeverijbedrijf van start gegaan. Zowel de vakbonden, waaronder de FNV, als de werkgevers hebben hun voorstellen toegelicht. De eerste reacties van de werkgevers stemmen ons hoopvol, dus we hopen eind dit jaar een nieuwe cao af te sluiten.

Vrouw met tijdschriften

Loonsverhoging van 5% per jaar

De FNV heeft tijdens het eerste overleg benadrukt veel waarde te hechten aan het jaarlijks (door invoering van de automatische prijscompensatie) structureel en automatisch aanpassen van de lonen aan de geldontwaarding. Wij gaan voor een loonstijging van 5% per jaar.

Reactie directie

De directie heeft niet direct ingestemd met dit voorstel, maar ziet wel in dat er iets van een reĆ«le loonstijging zou moeten komen. Dit stemt ons hoopvol.

Overige onderwerpen

Over de rest van de voorstellen zoals een langere looptijd van de cao valt ook zeker te praten. Sommige onderwerpen moeten echter nog verder verduidelijkt, uitgewerkt en onderbouwd worden voordat de werkgevers daar inhoudelijk op kunnen reageren. Al met al is het gesprek in goede sfeer en constructief verlopen.

Volgende rond op 29 oktober

Op 29 oktober a.s. onderhandelen we verder. In principe staat er daarna iedere twee weken een afspraak.