Voorbereidingen nieuwe cao Grafimedia van start

Geef aan wat jij belangrijk vindt!

Door Redactie 26 augustus 2021

De huidige cao Grafimedia loopt eind 2021 door. De onderhandelingsdelegatie van de FNV is begonnen met de voorbereidingen voor de cao-onderhandelingen 2022. We willen allereerst van jou weten wat jij belangrijk vindt dat geregeld moet worden in de nieuwe cao. Het gaat immers om jouw arbeidsvoorwaarden.

Man bij drukpers

5 onderwerpen

Je kunt maximaal 5 onderwerpen aandragen waarvan jij vindt dat deze in de volgende cao geregeld moeten worden. Dit kan tot 24 september a.s.

​Geef nu je top 5 door

Na 24 september ‘wegen’ wij de onderwerpen en bekijken we wat er in de inzetbrief terecht komt. De andere onderwerpen gooien we niet weg, maar we kijken wat we daar eventueel in overleg met jou, naast de cao-onderhandelingen, mee kunnen doen.

Voorstellenbrief

Daarna stellen we de voorstellenbrief op, die door de leden moet worden goedgekeurd. Vervolgens wordt deze brief aan de werkgevers aangeboden, vertegenwoordigd in het KVGO. Daarna kan het onderhandelingen beginnen. We willen in november 2021 starten met als doel om vóór 2022 een nieuwe cao te hebben.

Het vorige traject

De betrokkenheid van de leden bij het cao-traject stemt ons hoopvol. Ook de laatste keer hebben we met een top 5 gewerkt en dit heeft toen veel opgeleverd. Een veel gehoord verzoek was toen dat jullie een mogelijkheid wilden hebben om eerder stoppen met werken.

Regeling eerder stoppen met werken

Dit hebben we, met veel duw- en trekwerk, voor elkaar gekregen. Weliswaar niet helemaal zoals we zouden willen (zo willen wij 3 jaar voorafgaand aan AOW een uittreedmogelijkheid tot 2026) maar er is wél een regeling gekomen!

Loon héél belangrijk

De laatste cao is er een schamele verhoging van € 0,18 per uur vanaf 1 augustus 2021 afgesproken. Óók bij de onderhandelingen daarvoor was de loonsverhoging een moeilijk punt. Op zich best logisch in een sector waar het al jaren slecht gaat, maar aan alles zit een grens. Deze is voor ons nu bereikt.

Loonsverhoging loopt achter op inflatie

Al jaren hebben we een loonsverhoging die achterloopt op de inflatie, in totaal inmiddels zo’n 8% over de laatste 10 jaar. Wat ons betreft moet er dit keer minimaal inflatiecorrectie (2021 zo’n 2%) worden afgesproken met een kleine plus. Dit alleen al om de opgelopen achterstand enigszins in te kunnen lopen.

Werkgevers willen niet

Onze inschatting is dat dit héél lastig gaat worden omdat de werkgevers dit absoluut niet willen. Zij zijn bang voor nog meer reorganisaties en faillissementen. Maar niemand kan ons vertellen wat er was gebeurd als we de inflatie de afgelopen 10 jaar hadden bijgehouden. Waren er dan nog meer reorganisaties en/of faillissementen geweest? Wij weten het niet! Daarnaast…….als werknemers al minder te besteden hebben doet dat de economie ook geen goed!

Het is tijd voor een fatsoenlijke verhoging!

Véél leden nodig

Om een goede loonsverhoging te bewerkstelligen hebben we véél actieve leden nodig, die als het nodig is ook hun nek durven uit te steken! Uiteraard hopen we dat het niet nodig is om actie te voeren en we gewoon eind dit jaar al een mooi cao-akkoord kunnen presenteren, maar de ervaring leert dat fatsoenlijke loonsverhogingen vaak niet vanzelf komen. Wij gaan er vanuit dat we dan ook op jou kunnen rekenen! Nog geen lid?

Word nu lid

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.