Leden Red Bee Media stemmen in met eindbod werkgevers

Geen verslechteringen in nieuwe cao

Door Redactie 31 mei 2021

Vorige week heeft een ruime meerderheid van de FNV-leden ingestemd met het tweede eindbod voor een nieuwe cao bij Red Bee Media (RBM). Een cao, met daarin een loonsverhoging, een aanvulling op het geboorteverlof en verbetering van de employability afspraak.

Cartoon van mensen in menigte

Eerste eindbod weggestemd

Het eerste eindbod werd eerder door de FNV-leden weggestemd. De belangrijkste reden hiervoor was een verslechtering van de NRD en een te kleine loonsverhoging.  Door het wegstemmen en de toename van onrust bij de medewerkers van RBM heeft de werkgever het eerste eindbod toen ingetrokken.

Tweede eindbod

De werkgever kwam daarop met een nieuw eindbod met alleen verbeteringen van arbeidsvoorwaarden en geen verslechteringen meer.

Nieuwe afspraken

De bestaande cao (inclusief de inmiddels toegekende salarisverhoging van 2019 en 2020) wordt  aangevuld met onderstaande nieuwe afspraken.

• Loonsverhoging van 1,2%: Alle salarissen en salarisschalen worden met 1,2% verhoogd (de ‘afgeleide consumentenprijsindex’ over 2020).
  • Aanvulling geboorteverlof: Het wettelijke geboorteverlof, waarbij het UWV tot 70% van max. dagloon uitkeert, wordt aangevuld tot 100% van het laatstverdiende salaris.

Opmerking FNV: vanaf 1 juli 2020 hebben partners na de bevalling van hun vrouw een wettelijk recht op 5 weken verlof. Tijdens dit verlof heb je recht op 70% doorbetaling door het UWV. De werkgever vult dit aan tot 100% salaris.

• Verruiming spaarmogelijkheid verlof: De bovenwettelijke verlofdagen zullen vanaf 10 jaar vóór de AOW-leeftijd niet meer verjaren. Deze kunnen gebruikt worden om gedurende de laatste jaren voor pensionering de arbeidsduur per week te verkorten, of volledig te stoppen met werken.
  • Behoud van PTO regeling: De PTO-regeling blijft open staan voor nieuwe gerechtigden, dus voor medewerkers waarbij in 2021 de tijd tot de AOW-datum korter duurt dan 10 jaar.
  • Verbetering employability afspraak: Het employability budget van € 20.000,- mag ook ingezet worden voor andere employability mogelijkheden. Ook wordt er meer over deze regeling gecommuniceerd. Details worden later gezamenlijk nog bespreken.

Opmerking FNV: in de huidige cao is afgesproken dat de werkgever jaarlijks € 20.000,- beschikbaar stelt. Dit budget is echter de afgelopen jaren niet volledig benut. De werkgever biedt nu de mogelijkheid om in de nieuwe cao dit budget volledig te gaan benutten en daarover met ons in overleg te gaan.

• Looptijd van de cao is tot en met 31 december 2021.