Tweede ronde cao-onderhandelingen Uitgeverijbedrijf

Volgende onderhandeling 7 december

Door Redactie 01 december 2020

Woensdag 25 november heeft FNV Media & Cultuur voor de 2e keer met de werkgevers overlegd over een nieuwe cao Uitgeverijbedrijf. We hebben deze keer stappen gemaakt, maar we zijn er nog niet.

Vrouw met tijdschrift

Vier punten besproken

De gesprekspunten waren:

• Loon (op zijn minst koopkrachtbehoud)
  • Scholing/van werk naar werk
  • Pensioen
  • Regeling voor thuiswerken

Loon

De werkgevers stellen voor om de lonen op 1 oktober 2021 met 1,5% te verhogen. De vakbonden hebben aangegeven dit onvoldoende te vinden. De werkgevers kijken nu of de loonstijging nog iets naar voren gehaald kan worden.

Scholing/van werk naar werk

Dit punt is nog niet eerder inhoudelijk besproken. Zowel de werkgevers als de vakbonden hebben er belang bij om hier een goede regeling voor af te speken. De bedoeling is om te komen tot een regeling voor duurzame inzetbaarheid van werknemers binnen de sector. Het van werk naar werk begeleiden gaat hier deel van uitmaken.

Pensioen

Door een wetswijziging in het kader van het ‘Wettelijk partnerverlof’ heeft de partner wettelijk recht op vijf weken geboorteverlof per jaar. Hierbij betaalt het UWV 70% van het loon. Dat leverde vragen op over de pensioenopbouw tijdens dit verlof. We hebben afgesproken dat tijdens het geboorteverlof de pensioenopbouw 100% doorloopt.

Thuiswerkregeling

Wij hebben voorgesteld om over 2020 een thuiswerkuitkering te verstrekken om de gemaakte extra kosten op te vangen. Daarnaast willen we tot een duurzame ‘hybride’ regeling komen, waarmee werkgevers en werknemers ook na de coronacrisis uit de voeten kunnen.

Volgende onderhandelingsronde

Op 7 december onderhandelen we weer verder.

Blijf op de hoogte

We houden jou en jouw collega's via e-mail op de hoogte. Heb je geen bericht ontvangen? Check dan of  jouw gegevens goed staan in Mijn FNV en of onze berichten niet in de SPAM-folder terecht komen.

Ben je nog geen lid?!

Als vakbondslid mag je straks stemmen over het onderhandelingsresultaat. Ben je nog geen lid? Word dat dan nu snel!