Teleurstellende derde onderhandelingsronde

cao Grafimedia

Door Redactie 13 november 2020

Woensdag 11 november heeft FNV Media & Cultuur voor de 3e keer met het KVGO overlegd over een nieuwe cao. Een teleurstellende onderhandelingsronde, want de werkgevers willen niets.

De derde cao onderhandelingsronde Grafimedia verliep teleurstellend

3 jaar eerder met pensioen

Een héél belangrijk punt tijdens deze onderhandelingsronde was ons voorstel om werknemers de mogelijkheid te bieden 3 jaar eerder met pensioen te kunnen gaan. Deze mogelijkheid is onderdeel van het pensioenakkoord dat deze zomer is afgesloten. Ook werkgevers hebben hier hun handtekening onder gezet!

Tot onze grote verbazing willen de werkgevers niet betalen voor een kleine groep werknemers, namelijk de groep van 64 jaar en ouder. Dit terwijl:

• Elk jaar tientallen werknemers in deze leeftijdscategorie door ziekte blijvend uitvallen.
  • Er een subsidie te verkrijgen is van 25% van de totale kosten, in combinatie met 50% subsidie voor andere maatregelen rondom duurzame inzetbaarheid.
  • Deze werknemers geen gebruik meer maken van de 80/85/100 regeling.
  • Grafimedia juist een bedrijfstak is waar het niet goed gaat en je dus door een dergelijke regeling wellicht geen/minder werknemers gedwongen hoeft te ontslaan.
  • VNO/NCW (overkoepelende werkgeversvereniging) nota bene deze regeling mede heeft ondertekend!

Wij vinden dit standpunt onbegrijpelijk en zéér teleurstellend.

Loonsverhoging

We hebben het uiteraard ook nog over loonsverhoging gehad, maar dit hangt wat ons betreft nauw samen met of we een afspraak kunnen maken over 3 jaar eerder met pensioen. Met andere woorden: als we géén afspraak kunnen maken over 3 jaar eerder met pensioen, zal onze loonvraag flink hoger uitvallen. Maar ook dat willen de werkgevers niet.

Volgende onderhandelingsronde

A.s. maandag 16 november hebben we nog een onderhandelingsronde staan en hopelijk komen de werkgevers nog tot inkeer. Zo niet, dan zullen we er serieus rekening mee moeten houden dat we in actie gaan!

Blijf op de hoogte

We houden jou en jouw collega's via e-mail op de hoogte. Heb je geen bericht ontvangen? Check dan of  jouw gegevens goed staan in Mijn FNV en of onze berichten niet in de SPAM-folder terecht komen.

Ben je nog geen lid?!

Als vakbondslid mag je straks stemmen over het onderhandelingsresultaat. Ben je nog geen lid? Word dat dan nu snel!