Onderhandelingen cao Uitgeverijen van start

Door Redactie 03 november 2020

Op donderdag 29 oktober zijn de onderhandelingen voor de nieuwe cao Uitgeverijbedrijf van start gegaan. De werkgevers wilden de huidige cao ongewijzigd verlengen, maar de vakbonden, waaronder de FNV gingen hier niet mee akkoord.

uitgeverij

Er is toen besloten om over een korte wensenlijst van de vakbonden te onderhandelen en te komen tot een cao met een looptijd van maximaal een jaar.

Lonen
De vakbonden zetten in op het duurzaam op peil houden van jouw koopkracht door invoering van automatisch prijscompensatie. Hiermee wordt jouw koopkracht de komende jaren minimaal in stand  gehouden. De werkgevers zien dit heel anders en bieden tot 1 augustus 2021 geen enkele inkomensverbetering. FNV Media & Cultuur vindt dit een uiterst teleurstellende bod, waarover het laatste woord nog niet is gezegd. Dit wordt tijdens het volgende overleg verder besproken.

Scholing/van werk naar werk
De werkgevers zien in principe wel iets in ons idee om een van werk naar werk regeling in de cao op te nemen, maar we hebben dit inhoudelijk nog niet besproken. Voor de volgende onderhandelingsronde gaan we kijken naar praktijkvoorbeelden die voor de cao Uitgeverijbedrijf bruikbaar kunnen zijn.

Pensioenen
De pensioenen houden de gemoederen in Nederland al jarenlang bezig. In onze sector is dat niet anders. Bij de vorige cao is afgesproken een werkgroep ‘Pensioen’ in te stellen. Deze is inmiddels volop aan de slag maar er is nog te veel onduidelijk om er deze cao-ronde al goede afspraken over te kunnen maken. Wat wel duidelijk is dat er door een wetswijziging in het kader van het ‘Wettelijk partnerverlof’ afspraken gemaakt moeten worden over de pensioenopbouw tijdens het geboorteverlof. De partner heeft het wettelijk recht op 5 weken geboorteverlof per jaar waarbij het UWV 70% van het loon betaalt. Dat levert vragen op over de pensioenopbouw tijdens dit verlof.

Freelancers
De inzet, maar vooral de beloning van freelancers is binnen de uitgeverijen al jarenlang een heikel punt. Vaak vertraagde dit de totstandkoming van een nieuwe cao. Daarom hebben we dit nu losgekoppeld van het cao-traject. Uiteraard is het niet van de agenda verdwenen.

Thuiswerkregeling
We hebben afgesproken om te bekijken welke regelingen er in Nederland op dit moment worden gebruikt en van daaruit te inventariseren wat er voor de sector Uitgeverijen bruikbaar kan zijn.

Volgende onderhandelingsronde
Op 25 november onderhandelen we weer verder. We hopen daarna met positiever nieuws over de lonen te komen.

Blijf op de hoogte
We houden jou en jouw collega's via e-mail op de hoogte. Heb je geen bericht ontvangen? Check dan of  jouw gegevens goed staan in Mijn FNV en of onze berichten niet in de SPAM-folder terecht komen.

Ben je nog geen lid?!
Als vakbondslid mag je straks stemmen over het onderhandelingsresultaat. Ben je nog geen lid? Word dat dan nu snel!