Kleine stapjes gezet bij cao-onderhandelingen grafimedia

Door Redactie 17 november 2020

Maandag 16 november heeft FNV Media & Cultuur voor de 4e keer onderhandeld over jouw nieuwe cao grafimedia. Voor het eerst hebben we wat stapjes kunnen zetten.

cao grafimedia

Positief is dat de werkgevers een fondsvorming niet langer blokkeren. Hieruit zouden o.a. werknemers wat eerder met pensioen kunnen, conform het afgesloten pensioenakkoord. Welke werknemers dit zijn weten we nog niet omdat ‘zwaar beroep’ nog moet worden gedefinieerd in onze sector.

Geen ruimte voor loonsverhoging

Verder hebben we lang gesproken over een loonsverhoging: de werkgevers geven nog steeds aan daar geen ruimte voor te hebben. Dit is voor ons onbestaanbaar! De werkgevers zeggen dat het onzekere (corona) tijden zijn en dat ze daardoor terughoudend zijn met het geven van loonsverhoging.

Maar het zijn ook onzekere tijden voor jou en jij betaalt ook mee aan de huidige steunmaatregelen (NOW) van de regering. Daar mag je dan in onze ogen ook wat voor terug zien in de vorm van loonsverhoging. Het kan niet zo zijn dat je héél 2021 verstoken blijft van loonsverhoging. Je kosten gaan immers ook alleen maar omhoog en daar moet je linksom, dan wel rechtsom voor gecompenseerd worden.

We zijn er nog lang niet

Daarnaast zijn er nog andere onderwerpen waar we ook invulling aan willen geven, zoals een vergoeding voor arbeidsmarkt gerelateerde opleidingen. En 5 mei mag nu eindelijk weleens een feestdag worden. Kortom: we hebben voorzichtige stapjes gezet, maar we zijn er nog lang niet.

Cao niet algemeen verbindend verklaard

Sinds de laatste overeengekomen cao hebben het KVGO en de werkgevers Uitgeverijbedrijf ruzie over de werkingssfeer van de cao. Dit heeft ertoe geleid dat de cao NIET algemeen verbindend is verklaard door de minister. Hierdoor hebben onze leden, die werken bij een bedrijf dat geen lid is van het KVGO, de afgelopen jaren geen loonsverhoging gehad. Dit omdat deze werkgevers dit niet hoeven na te leven. Dit mag niet weer gebeuren, vandaar dat wij hier tijdens de onderhandelingen aandacht voor hebben gevraagd en een bord hebben overhandigd aan het KVGO. Dit bord wordt ook aangeboden aan de werkgevers Uitgeverijbedrijf.

Volgende onderhandelingsronde

Op 7 december onderhandelen we weer verder. We hebben nog steeds de hoop dat we aan het eind van die dag een resultaat hebben. Dit leggen we dan uiteraard aan jou voor.

Blijf op de hoogte

We houden jou en jouw collega's via e-mail op de hoogte. Heb je geen bericht ontvangen? Check dan of  jouw gegevens goed staan in Mijn FNV en of onze berichten niet in de SPAM-folder terecht komen.

Ben je nog geen lid?!

Als vakbondslid mag je straks stemmen over het onderhandelingsresultaat. Ben je nog geen lid? Word dat dan nu snel!