Tweede ronde cao-onderhandelingen Grafimedia

Door Redactie 22 oktober 2020

Maandag 19 oktober heeft FNV Media & Cultuur voor de 2e keer met de werkgevers overlegd over een nieuwe cao. De besprekingen gaan in een goede sfeer met respect voor elkaars situatie, maar dat maakt de uitdaging groot om tot een akkoord te komen waar jullie je ook in kunnen vinden.

Drie punten besproken

De gesprekspunten waren:

• 3 jaar eerder met pensioen
  • Premieverhoging pensioenregeling
  • Loonsverhoging in combinatie met de looptijd van de cao.

3 jaar eerder met pensioen

We hebben lang stilgestaan bij dit onderwerp. Al snel werd duidelijk dat het onbetaalbaar wordt om dit voor de totale populatie te doen. Toch vinden alle partijen dat dit onderwerp zeker de moeite waard is om te kijken of we hier wél een afspraak over kunnen maken. De komende periode gaan we dan ook gebruiken om diverse rekensommen te maken.

Premieverhoging pensioenregeling

Helaas is de situatie bij het PGB-pensioenfonds dusdanig dat, als gevolg van de lage rentestanden, de dekkingsgraad (per september 2020: 97,4%) vraagt om een verhoging van de pensioenpremie van 3,25% per 1 januari 2021. Partijen hebben afgesproken dat we deze verhoging zullen dragen. Wel is er nog discussie of we dit percentage 50/50 verdelen of anders. Wij hebben gezegd dat als we goede afspraken kunnen maken over 3 jaar eerder met pensioen, we mee willen denken in een premieverdeling van 50/50 over de verhoging van 3,25%. In geld komt dit neer op een bruto verhoging van tussen de €20,- en €30,- per maand.

Loonsverhoging in combinatie met de looptijd van de cao

Werkgevers hebben aangegeven binnen hun voorstel van de looptijd (cao tot 1 augustus 2021) absoluut géén ruimte te hebben voor loonsverhoging. Wij vinden het onacceptabel om een cao af te spreken zonder loonsverhoging. Werkgevers zullen dus over de brug moeten komen als zij een cao met de FNV willen afspreken.

Volgende onderhandelingsronde

De volgende onderhandelingsrondes zijn op 11 en 16 november.

Blijf op de hoogte

We houden jou en jouw collega's via e-mail op de hoogte. Heb je geen bericht ontvangen? Check dan of  jouw gegevens goed staan in Mijn FNV en of onze berichten niet in de SPAM-folder terecht komen.

Ben je nog geen lid?!

Als vakbondslid mag je straks stemmen over het onderhandelingsresultaat. Ben je nog geen lid? Word dat dan nu snel!